Norske eiere av lakseselskaper har blitt tvunget til å tømme selskapene ekstra mye gjennom utbytter på grunn av formuesskatt, men lønnsomheten til selskapene har vært god og likevel tillatt store utbytter. Da er det verdt å merke seg at mange av de større oppdrettseierne har brukt en betydelig del av de resterende utbyttemidlene til å investere i laksenæringen, blant annet i teknologiutvikling for oppdrett. Et godt eksempel på dette har vært investeringene i bekjempelse av lakselus. Her har flere av de store eierne brukt egne midler i jakten på å finne gode teknologier og konsepter for å minimere luseproblematikken. Ikke minst gjelder dette utvikling av konsepter som reduserer risikoen for lus (nedsenkede merder, lukkede merder). Det har også blitt investert mye i infrastrukturen rundt oppdrett, blant annet frakt av laks. Ikke minst har det vært investert mye i vannbehandlingsteknologi, som hittil i hovedsak har blitt brukt til yngel- og påvekstanlegg på land.
Hva tenker eierne?
Med det forslaget som nå ligger på bordet, hvordan vil en rasjonell eier tenke rundt videre investeringer? Tilgjengelig inntjening for å hente ut utbytte vil falle dramatisk, og etter at formuesskatten er betalt, vil det trolig være lite midler igjen til å fortsette å investere. Det blir med andre ord betydelig mindre midler tilgjengelig til teknologiutvikling fremover. En fattig trøst for eierne er at formuesskatten faller i takt med aksjeverdiene. Det er tross alt enorme verditap eierne av laksevirksomheter er blitt påført av regjeringen.
Ser vi på kapasitetssiden, vil trolig eventuelle kapasitetsutvidelser i begrenset grad skje i Norge. Den nylig gjennomførte auksjonsrunden indikerte også dette, der ingen av de store lakseselskapene deltok. Den politiske usikkerheten og manglende industriell tenkning blant politikerne skaper frykt for videre rammevilkår. Det høye grunnrenten vil gjøre det betydelig mindre lønnsomt å investere videre i Norge enn det har vært hittil. Samtidig ser vi at teknologien rundt landbasert oppdrett begynner nå å bli moden nok til at man som etablert oppdretter kan forsvare en investering. Nøkkelen til landbasert oppdrett er at produksjonen kan skje nært sluttkunde, altså enten i USA, i Asia eller på kontinentet. Riktignok er investeringskostnadene betydelig høyere enn ved sjøbasert oppdrett i Norge, men til gjengjeld vil man trolig oppnå en bedre prisoppnåelse samtidig som logistikkostnadene vil være betydelig lavere. Ikke minst vil de politiske rammevilkårene være vesentlig bedre, siden dette blir sidestilt med vanlig matproduksjon. Derfor er det rimelig å anta at mye av den videre veksten innenfor oppdrett vil skje på land og helst utenlands. En tilleggsdimensjon her er at pr. i dag ligger teknologimiljøene for landbasert oppdrett vel så ofte utenlands som her i Norge. Dermed står de norske teknologimiljøene innen vannbehandling og landbasert oppdrett nå foran tøffere tider.
Betydelig lavere utbyttekapasitet
Dette voldsomme skattesjokket kan få store effekter på lang sikt. Norge risikerer å bli sittende igjen med lav-ende-produksjonen av laks, mens mye av teknologiutviklingen og kapasitetsoppbyggingen vil skje utenfor Norges grenser. Dette vil i stor grad skje uten de norske lakseaksjene. Utbyttekapasiteten i lakseselskapene faller dramatisk med dette skattegrepet, samtidig som formuesskatten stiger. Da blir det lite penger igjen til mange av de investeringer som trengs for å holde Norge i verdenstoppen.