<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Ingen ville kjøpe den dyreste Munch-grafikken

Salget av Edvard Munch-grafikk gikk tregt under en nylig auksjon hos Blomqvist. Ingen ville ha de dyreste verkene av mesteren.

Usolgt: Edvard Munchs “I mannens hjerne”, 1897, tresnitt trykket i rødt, ble ikke solgt på Blomqvists auksjon. Forhåndsvurderingen var 2,5–3 millioner kroner.  Foto: Blomqvist Kunsthandel
Eiendom

Åpningen av det nye Munchmuseet i Oslo har fått massiv oppmerksomhet, men dette ser ikke ut til å ha påvirket salget av kunsten hans i positiv retning. Under en auksjon hos Blomqvist Kunsthandel den 26. oktober ble i hvert fall ingen av de dyreste Munch-arbeidene solgt.

Litografiet “Brosjen. Eva Mudocci”, som hadde den høyeste prisvurderingen på 3–3,2 millioner kroner, var blant dem ingen ville ha. 

Ifølge prisdatabasen Artprice ligger rekorden for dette motivet på 2,7 millioner kroner pluss omkostninger. Den ble satt hos Blomqvist i Oslo i fjor høst. Justerer vi for inflasjon vil imidlertid et trykk solgt hos Grev Wedels Plass Auksjoner (GWPA) i 2015 trone øverst. Trykket som ble solgt for 2,5 millioner for seks år siden tilsvarer nå 2,9 millioner 2021-kroner. Omkostninger kommer også i tillegg til denne summen. 

Usolgt: Litografiet "Brosjen. Eva Mudocci" fra 1903, vurdert til 3–3,2 millioner kroner, ble ikke solgt. Foto: Blomqvist Kunsthandel

Det andre dyre trykket som ble tilbudt på auksjonen hos Blomqvist var tresnittet “I mannens hjerne” fra 1897. Verket var forhåndsvurdert til 2,5–3 millioner kroner. Det ble heller ikke solgt auksjonskvelden. 

I etterkant er nettsiden til Blomqvist oppdatert med at bildet er “solgt med forbehold om selgers godkjennelse”. Det betyr en lavere pris enn forhåndsvurderingen, gitt at selger godkjenner beløpet eller man kommer til enighet om en sum. I tillegg må kjøper ut med omkostninger til Blomqvist på 25 prosent. Men tilsynelatende har kjøper og selger ikke kommet i mål – idet artikkelen går i trykken, står verket oppført som usolgt på auksjonshusets hjemmeside.

“Antallet er få”

I Blomqvists katalog står det i teksten til verket “I mannens hjerne” at “det er ukjent hvor mange trykk som er laget, men antallet er få”, og at “siden 1995, da dette eksemplaret ble omsatt sist, er det så vidt oss bekjent kun solgt to eksemplarer i auksjonsmarkedet”.

Det ene salget skjedde ifølge Artprice våren 2019. Da ble en versjon av “I mannens hjerne” klubbet for 300.000 dollar hos Christie’s i New York. Det tilsvarer 2,5 millioner kroner, dagens valutakurser lagt til grunn. Inkludert omkostninger til auksjonshuset ble summen 3,2 millioner kroner.

Det andre salget skjedde for ca. ti år siden. Prisen i denne handelen illustrerer hvor vanskelig det er å navigere i kunstverdenen når det er salg i ulike valutaer, det varierer om omkostningene oppgis og det av og til også inntreffer andre hendelser. 

Manglende oppgjør?

Ifølge Artprice gikk også en versjon av “I mannens hjerne” under hammeren for 270.000 dollar hos Sotheby’s i New York i 2010. Det tilsvarer 2,3 millioner kroner med dagens valutakurs lagt til grunn. Inkludert omkostninger til auksjonshuset endte regningen til kjøper på 2,7 millioner kroner.

Men historien ender ikke der. Kapital er kjent med at dette salget ikke ble gjennomført av en eller annen grunn. Sotheby’s solgte verket direkte til en kunde til en lavere pris i etterkant av auksjonen, men denne summen er ikke tilgjengelig i Artprice. Etter det Kapital erfarer, ble trykket solgt for 250.000 dollar, omkostninger inkludert. Det tilsvarer 2,1 millioner kroner basert på dagens valutakurs. 

Det må bemerkes at dollarkursen var betydelig lavere på det daværende tidspunktet. Den norske kjøperen betalte ca. 1,4 millioner kroner til auksjonshuset og rundt 100.000 kroner fordelt på innførselsmoms og frakt hjem til døren, altså 1,5 millioner kroner. Inflasjonsjusterer man det beløpet, blir summen 1,9 millioner kroner. 

Rekord: Fargetrykket “Kvinne på stranden” ble solgt for 2,1 millioner pund, inkludert omkostninger, hos Christie’s i London våren 2013. Hegdefondforvalter Ole Andreas Halvorsen skal ha vært kjøperen. Foto: Private collection Courtesy Galleri K, Oslo © Christie’s Images/The Bridgeman Art Library

Tigergutt har rekorden

Hva som er de høyeste tilslagene på Munch-grafikk er vanskelig å fastslå grunnet variasjonene i vekslingskurser, samt ulik og manglende informasjon om omkostninger hos de ulike auksjonshusene. Men de topp tre dyreste grafiske verkene som er solgt på auksjon er de samme uavhengig av om vi legger dollar, euro eller pund til grunn.

Det dyreste er “Kvinne på stranden”. Det ble klubbet for 1,85 millioner pund hos Christie’s i London i 2013. Kjøper måtte ut med 2,1 millioner pund. Det var hegdefondforvalter Ole Andreas Halvorsen, Norges nest rikeste med en formue på 56 milliarder kroner, som bladde opp. Han har en stor samling Munch-grafikk, en av de fineste i verden, noe Kapital avslørte i 2015.

Samler Munch-grafikk: Hegdefondforvalter Ole Andreas Halvorsen er en av mange rike som kjøper Munch-grafikk. Foto: Bloomberg

Nummer to på listen over de dyreste Munch-trykkene er “The Lonely Ones – Two Human Beings”, som ble solgt for 2,2 millioner sveitserfranc hos Galerie Kornfeld i Bern i 2019. Auksjonshuset oppgir ikke nivået på omkostninger. 

Det tredje dyreste grafikkverket av Munch er “The Scream”. I 2016 endte tilslaget for det ikoniske motivet på 1,5 millioner pund hos Sotheby’s i London. Kjøperen måtte betalte 1,8 millioner pund til auksjonshuset. 

Petter Olsen på topp

Munch er en av verdens dyreste grafikere. Endel av grafikken hans er håndkolorert. Disse arbeidene regnes som unike, og oppnår derfor skyhøye priser. Maleriene hans er enda langt dyrere enn de dyreste trykkene, også de håndkolorerte.

“Kvinne på stranden”-salget, som er det dyreste trykket solgt på auksjon, havner på en ca. 25. plass i Artprice-oversikten over alle de høyeste Munch-tilslagene. Kunst solgt utenom auksjon registreres ikke i databasen.

Dyrest på auksjon: Petter Olsens “Skrik”-pastell ble klubbet for 107 millioner dollar hos Sotheby’s i New York i 2012. Kjøperen, som siden har vist seg å være milliardæren Leon Black, måtte betale 120 millioner dollar til auksjonshuset. Foto: Linda Forsell

Petter Olsens “Skrik”-pastell topper listen. Bildet ble som kjent klubbet for 107 millioner dollar hos Sotheby’s i New York i 2012. Kjøperen, som siden har vist seg å være milliardæren Leon Black, måtte betale 120 millioner dollar til auksjonshuset. 

Kommer for salg: Fargelitografiet “Madonna” selges hos GWPA i desember 2021. Det er forhåndsvurdert til tre–fem millioner kroner. Foto: GWPA

I desember avholder GWPA en ny Munch-auksjon i det nye museet i Bjørvika. Foreløpig er det blant annet kjent at et fargelitografi av “Madonna” skal legges under hammeren med en forhåndsvurdering på tre–fem millioner kroner. På tilslagssummen kommer et tillegg på 25 prosent.