– Det er et veldig godt spørsmål, jeg skjønner egentlig ikke hvordan jeg har fått så mange følgere selv.
https://infogram.com/arvinger-med-suksess-pa-instagram-1h7j4dvyn850v4n?live
“Iøynefallende forbruk”
På andreplass finner man datteren til Magnus Reitan, sønn av kolonialmajoren Odd Reitan, som i fjor var nummer tre på Kapitals liste over landets 400 rikeste. Rema 1000-arving Viktoria Reitan følger artistdrømmen under navnet Ivy-Rei. 22-åringen deler for det meste bilder av seg selv i eksklusive antrekk, samt videosnutter hvor hun synger, til sine 346k følgere.
Nestemann er også arving etter en av Norges desidert rikeste. Gustav Magnar Witzøe deler samme for- og etternavn som sin far, som inntok femteplassen på 400-listen i fjor. Laksearvingen har valgt en karrierevei noe annerledes enn faren og satser som modell, og på Instagram følger 130k med på glimt fra hans liv.
Ellers har de luksuriøse reisene, designerklærne og de eksklusive festene som døtrene til Øystein Spetalen deler fra, trukket over 20k følgere til hver av søstrenes kontoer. En annen finansmann med døtre med stor følgerskare er Johan H. Andresen , hvis to øyenstener kan skilte med godt over hundretusen følgere til sammen. To av barna til hotellkongen Petter Stordalen, som selv har 226k følgere, er også å finne på listen med et titalls tusen følgere.
UiO-professor Hansen har en enkel forklaring på hvorfor så mange ønsker å følge med på disse menneskene.
– Rike mennesker kan kjøpe flotte ting og gjøre mye interessant, derfor er det mange som synes det er spennende å følge med på rike mennesker, sier professor Hansen.
– En gjenganger for fleste er at de legger ut luksusvesker, klokker, sportsbiler og lever en tilsynelatende ekstravagant livsstil. Hvorfor legger de ut dette, tror du?
– Det er et uttrykk som heter iøynefallende forbruk, at man viser frem disse tingene for å få status, sier professoren.
Ønsker å være et godt forbilde
Isabelle Ringnes, datter til eiendomsmogul Christian Ringnes, har også opparbeidet seg en større følgerskare på det sosiale nettverket. I motsetning til de andre arvingene, hvor det hovedsakelig går i selfies, reiser og dyre klær, ønsker eiendomsarvingen å bruke Instagram-kontoen sin til å dele en miks av kunnskap, jobb, opplevelser, positivitet og inspirasjon, forteller hun.
– Jeg er en åpen person, og liker å dele alt fra refleksjoner og opplevelser fra arbeidslivet til spesielle øyeblikk i livet. Som mange andre er jeg nok mer tilbøyelig til å dele de øyeblikkene der jeg er mest glad.
– Er du bevisst din påvirkningskraft og hvordan bruker du den?
– Ja, jeg ønsker å være et godt forbilde, og tenker ofte over om innholdet jeg publiserer kan påvirke negativt. Samtidig er det viktig for meg å være ærlig og åpen på sosiale medier. Jeg syntes det er hyggelig at noen vil bruke tiden sin på å følge med på det jeg deler, og da mener jeg det er viktig at jeg er ekte, sier Ringnes.
I forrige utgave av Kapital skrev vi om influencere som tjener millioner av kroner på Instagram og andre sosiale medier. I motsetning til disse er ikke penger motivasjonen til Ringnes.
– Jeg har tjent svært lite på Instagram. Hvis jeg reklamerer for noe, så er det enten fordi jeg heier på gründerne bak produktet eller mener at produktene er et godt eksempel på bærekraftig produksjon, sosialt ansvar, unikt design eller kreativitet. Samtidig vil jeg ikke annonsere for et produkt om jeg ikke genuint digger det, forteller hun.