<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Schibsted-datteren forsyner seg fra NRK

De store mediehusene satser sterkt på podkast-bølgen. Schibsted eier nå 91 prosent av PodMe, den opprinnelig svenske plattformen som fylles opp med kjente norske podkast-navn.

PodMe på norsk: Her er staben som skaffer norske podkast-lyttere enda mer innhold på mobiltelefonen: Martin Jøndahl, Kristin Ward Heimdal, Tora Viljar Haug og Mathias Thaulow Lisberg.  Foto: Kristoffer Kunar
Tech

PodMe er ikke noe unntak. NRK er fortsatt den suverene markedslederen i det norske podkast-markedet, men utfordrerne kommer for fullt, og de har utenlandsk opprinnelse. Apple og Spotify er de viktigste plattformene for podkast-lyttere over hele kloden, men de møtes nå også av aktører som har spesialisert seg på denne kanalen for distribusjon av lyd.

PodMe så dagens lys i Sverige i 2017, og selskapet vil fortsette å ha sitt hovedkontor i Sverige under ledelse av gründeren Johan Strömberg, men etter å ha startet som en tidligfase-investor økte SchibstedSCHA sin andel i selskapet til 91 prosent like før sommeren.

PodMe er også et av eksemplene på hvordan abonnementsbaserte podkast-plattformer skaper enda en inntektsstrøm utover den reklame- og sponsorbaserte som i lang tid var den eneste måten som skapere av podkaster kunne tjene penger på.

– Og med Schibsted i bunnen skal det bli enda mer penger å hente?

– Ja, absolutt. Podkast har vært et medium i sterk vekst i mange år, og det er et veldig høyt engasjement mellom de som konsumerer mediet og de som skaper det, sier Kristin Ward Heimdal.

Hun har nå en snau måned bak seg som leder for den operative delen av PodMe i Norge.

I dag er det bare NRK som kan ta seg råd til å lage påkostede serier.
Kristin Ward Heimdal, PodMe

Men inntektene som blir hentet ut står ikke i forhold til de verdiene innholdet skaper for lytterne, mener Heimdal. 

– Så langt har annonsering vært den viktigste forretningsmodellen. Det funker bra for noen typer podkaster, men kanskje ikke for alle. Majoriteten av de som lager podkaster i dag tjener heller nesten ingen penger, og det er litt av bakgrunnen for vår satsning, for satsningen til PodMe.

Heimdal tror også at det er et potensial for etterspørsel etter mer påkostet innhold enn det som finnes i dag. 

– I dag er det bare NRK som kan ta seg råd til å lage påkostede serier, men vi tror at med en abonnementsmodell kan det finansieres og skapes mer innhold, sier den norske PodMe-sjefen.

For ordens skyld, navnet uttales “podmi”, ikke podme.

Henter fra NRK

Etter at Podme ble lansert i 2017 i Sverige, kom tjenesten til Norge i juni i fjor. Nå står også Finland for tur som det tredje landet i familien, med lansering i månedsskiftet august/september. Selskapet deler ikke informasjon om hvor mange som nå har abonnert på tjenesten, hverken totalt eller nasjonalt.

PodMe har hele tiden vært en abonnementstjeneste, med 15–20 podkaster bak en betalingsmur som det i dag koster 79 kroner å komme gjennom. Dette er eksklusivt innhold som brukerne ikke finner andre steder, men det store flertallet av podkaster er tilgjengelig helt gratis – og finnes stort sett på alle steder der man kan spille av lydformatet.

Det innholdet PodMe lanserte i Norge i starten var en begrenset katalog, men det siste halve året har flere kjente navn fra underholdnings- og podkastverdenen meldt overgang til PodMe og Schibsted.

– Før sommeren bestemte Konspirasjonspodden, med standup-komikerne Bjørn-Henning Ødegaard og Fredrik Sjaastad Næss, seg for å bli en del av PodMes eksklusive tilbud, forteller Heimdal.

Meldt overgang: Podkast-duoen Herman Flesvig og Mikkel Niva skal komme med nytt innhold bak betalingsmuren på PodMe-appen. Foto: Tore Meek/NTB

Med Schibsteds muskler på laget er planen å øke det eksklusive innholdet bak betalingsmuren ytterligere i løpet av høsten.

– Hvordan gjør man det? Rekrutterer man eksternt eller “stjeler” man fra andre?

– Jeg vet ikke hva du mener med stjeler, men vi har rekruttert noen store profiler som vi har stor tro på, blant annet herrene Tore, Steinar og Bjarte bak Radioresepsjonen. Vi kommer også til å samarbeide med Herman Flesvig og Mikkel Niva, og vi har dessuten annonsert Harald Eia som samarbeidspartner. Utover høsten vil det komme flere nyheter, sier Heimdal.

– Alle disse kommer fra NRK?

– Ja, de ønsker å samarbeide med oss.

– Vil de fortsette med sine etablerte podkaster, eller får vi høre nye konsepter?

– Vi får vente og se, men jeg tror nok at folk vil kjenne seg igjen, sier Heimdal.

Henter fra konsernet

Inntektene til skaperne av podkaster har som sagt i første rekke bestått av reklame- og sponsorpenger – hvis de da i det hele tatt har hatt inntekter. De som samarbeider med PodMe om å levere innhold bak betalingsmuren får en fast sum, og er for eksempel helt uavhengige av hvor mange ganger podkasten blir spilt av.

PodMe betaler en fast pris til de som leverer innhold, slik at de er sikret betaling.
Kristin Ward Heimdal, PodMe

– Vi jobber ikke med provisjonsmodellen. PodMe betaler en fast pris til de som leverer innhold, slik at de er sikret betaling, sier Heimdal.

– Vil de beløpene øke nå, med Schibsted tungt inne på eiersiden?

– Det kan jeg ikke kommentere eller si noe om.

Den norske virksomheten til Podme består så langt av fire personer, men i tillegg trekker selskapet på ressurser fra andre deler av Schibsted-konsernet. Et studio i Akersgaten tar seg for eksempel av den interne produksjonen av podkaster.

Men både ideene til nye podkaster og produksjonen av dem skjer nå også i mange eksterne produksjonsselskaper. 

– Det er mange selskaper som er blitt flinke til å lage podkaster, og fremover nå tror jeg vi også kommer til å se et økt fokus i produksjonsmiljøene, ettersom det kommer flere kjøpere inn på markedet, flere plattformer.

Heimdal mener at det også kan skape en ny type innhold.

– Når inntektsstrømmen nå kan økes fra bare reklame til at man får ærlig betalt for innholdet, kan det skape et marked for en annen type innhold. Innhold som kanskje ikke har vært like annonsevennlig, men som lytterne absolutt vil ha.