– Ulike plastprodukter har behov for litt ulike egenskaper. Vi fokuserer nå på å utvikle plastemballasje for tørre og fettete matvareprodukter, forteller medgründer og teknologidirektør i B’Zeos, Adriana R. Kyvik. Halvt colombianske Kyvik er selv materialforsker og hadde relevant erfaring fra blant annet masterstudiene ved NTNU i Trondheim. Etter doktorgraden begynte hun samarbeidet med Maurice i B’Zeos.
Søker impact-investorer
Selskapets uttalte mål er å hjelpe bedrifter med å erstatte plastemballasje laget av fossilt brennstoff med et regenerativt alternativ, og på den måten bistå med å redusere klimagassutslippene i bransjen. Men det skal også bli god business – på sikt.
– Vi er på jakt etter impact-investorer som har en langsiktig visjon. Vi kan ikke love return on investment på et par år, men vi har et mål om å gå i null i 2026–27, forklarer Kyvik.
Tareplast fra B’Zeos Foto: B’Zeos
Teamet jobber fortsatt med å utvikle de beste emballasjene, og trenger 1,5 millioner euro for å føre prosjektet videre over en toårsperiode. Med disse pengene skal de fortsette utviklingen av ulike typer tarebaserte emballasjer og utvide teamet, som foreløpig er på tre fulltidsansatte, to deltidsansatte og tre interns.
Den perfekte oppskriften på tareplasten er fortsatt under utvikling, og Kyvik forteller at en av utfordringene er utvikling av tarebasert emballasje for mat med høy fuktighet. Rett og slett fordi biomassen i tareplasten foreløpig har høy sensitivitet til vann.
– Vi må finne balansen som gjør at emballasjen kan lukkes ved hjelp av varme, tåle fuktighet, men samtidig bli kompost i hagen, sier Kyvik.
Utviklerne, som nå holder til i en lab i Barcelona, arbeider fortsatt på pilotprosjekt-basis, men målet er å kunne produsere kommersielt i løpet av de neste par årene.
– Ambisjonen er å få vår type plast ut i markedet i en liten skala og gjerne til små produsenter for å teste.
For ambisjonen til B’Zeos er ikke å produsere all plasten verden trenger selv, men heller få patentert oppskriften og solgt lisenser til andre, større produsenter.
– Vi har ekspertisen og produksjonsutviklingen. Vi er teknologiutviklerne som utvikler materialer andre kan produsere tareplast av i stor skala, sier Kyvik.
Og gründeren frykter ikke at businessideen blir en flopp, da bransjen stadig skriker etter bedre plastalternativer, samtidig som kundene krever mer miljøvennlig emballasje.
– Engangsemballasje har kommet for å bli.