<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

– De som spådde reiselivets død, tok skammelig feil

– Det går mot nok et rekordår for oss, sier Mikael Forselius, direktør for Britannia Hotell. I likhet med store norske hotellkjeder merker også dagligvarekongen Odd Reitans stolthet i Trondheim den positive postcovid-effekten, med lengre bookinglister enn på lenge.

Rekordår: Hotelldirektør Mikael Forselius ved Britannia i Trondheim har grunn til å smile. Pandemien er på vei til å bli historie her til lands, og ifølge prognosene ligger hotellperlen til Odd Reitan an til et nytt rekordår.  Foto: Wil Lee-Wright / Britannia
Næringsliv

Denne våren har optimismen i reiselivet endelig kunnet blomstre igjen, og at nordmenn flest nå både kan (og tør) reise, merker både store og små hotellaktører i Norge.

Ferske tall fra blant annet NHO Reiseliv viser at samtlige av de seks største hotellbyene i Norge, inkludert Gardermoen, har langt høyere bookingnivå foran årets sommer sammenlignet med i fjor. Og administrerende direktør, Kristin Krohn Devold, sier hun håper det blir tidenes sommer for norsk reiseliv.

− Det er særlig gledelig å se at både Oslo og Bergen har langt høyere bookingnivå i år, da halvparten av deres hotellrom sto tomme i fjor sommer, fortsetter Krohn Devold.

To av de største hotellaktørene i Norge, Scandic Hotels og Nordic Choice Hotels, rapporterer også om en positiv oppsving i bookingnivået i år.

Mange av våre destinasjoner er nesten fullbooket hele uken.
Torgeir Silseth, adm. dir. i Nordic Choice Hotels

– Det har gått fra null til hundre med masse oppdemmet reiselyst hos folk, i tillegg til at konferanse- og forretningsmarkedet endelig er kommet i gang igjen. Mange av våre destinasjoner er nesten fullbooket hele uken, og det er gledelig etter to år med restriksjoner og nedstengninger, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Nordens nest største hotellkjede som ble stiftet av hotellkongen Petter Stordalen i 1990.

Livlig: Torgeir Silseth, adm. dir. i Petter Stordalens Nordic Choice Hotels, gleder seg over hvor livlige hotellene igjen er med brylluper, konfirmasjoner, konserter og arrangementer som endelig kan avholdes igjen. Foto: Krafftwork/Nordic Choice Hotels

Silseth mener det er flere grunner til de gode besøkstallene nå.

– Vi så også under pandemien at med en gang man fikk lov å reise og gå ut og spise middag med et glass vin til, så eksploderte bookingene. I tillegg er våren og mai preget av fridager og inneklemte dager som gjør at mange benytter muligheten til en god opplevelse. 

De som spådde reiselivets død, tok skammelig feil.
Torgeir Silseth, adm. dir. i Nordic Choice Hotels

Nordic Choice-sjefen merker hvor livlige hotellene igjen har blitt, med en “oppdemmet bølge” av konserter, arrangementer, brylluper, feiringer og konfirmasjoner.

– De som spådde reiselivets død, tok skammelig feil, og vi gleder oss over at mange nå vil ut og oppleve ting og møtes igjen. Enkeltdager er vi på rekordnivå, men vi har fortsatt et stykke igjen til 2019-nivå, selv om Oslo for eksempel har et snittbelegg som er syv prosent høyere for våre hoteller nå i mai enn i 2019, sier Silseth.

Mot normalen: Britannia går, ifølge hotelldirektør Mikael Forselius, mot en mer normal sommer, som i 2019. Med færre forhåndsbookinger i juli. Men han tror fortsatt på en “knakende god sommer”, og frister med daglig afternoon tea i Palmehaven, tema sjømat på programmet hver kveld, matfestival og konserter med artister som Veronica Maggio. Foto: Wil Lee-Wright / Britannia

Fortsatt 85–90 prosent norske gjester

Også i Trondheim, på Odd Reitans hotelldrøm som ble virkelighet, Britannia, merkes lettelsene etter pandemien.

– Da vi gikk inn i pandemien forsvant utenlandsmarkedet, og forretnings- og konferansemarkedet. Men vi har klart oss bra med ferie- og fritidsreisende gjennom pandemien. Vi har generelt hatt fullt når vi har hatt lov til å holde åpent, sier hotelldirektør Mikael Forselius.

Også Britannia gjester nå flere forretningsreisende igjen, samt kurs og konferanser. Men Forselius skulle gjerne sett flere internasjonale gjester i Trondheim.

– Trondheim har aldri vært en stor internasjonal by, men i år skjer det mye på matsiden her, så vi blir mer internasjonale. Men fortsatt er 85–90 prosent av gjestene norske, både i bedrifts- og fritidsmarkedet.

Rekordår: Hotelldirektør Mikael Forselius ved Britannia i Trondheim har grunn til å smile. Pandemien er på vei til å bli historie her til lands, og ifølge prognosene ligger hotellperlen til Odd Reitan an til et nytt rekordår. Foto: Wil Lee-Wright / Britannia

Rekordår med 11 måneders drift

Forselius forteller at de har gode bookingtall fremover, og målt mot fjoråret er alle månedene utenom juli bedre så langt i år.

– Reservasjoner for juli i år er bedre enn i 2019, men foreløpig dårligere enn i fjor. I fjor var et spesielt år hvor vi hadde stort fokus på oss, med blant annet en TV-serie som gav mange bookinger. Det handler nok også om at mange norske kunder som valgte oss i fjor sommer, kanskje vil til utlandet i år, sier hotelldirektøren.

I fjor skal hotellet på forhånd ha vært nesten fullbooket i hele juli, men i år er sommeren mer lik et normalår, som i 2019, forklarer han.

– Da blir opphold ofte bestilt noen uker i forveien, og vi får reservasjoner fra mange av dem som kjører nordover på ferie, og som stopper innom Trondheim. Jeg er spent på hvor mange reservasjoner vi får inn på kort sikt. Jeg har en god følelse for sommeren. Juni, august og september ser utrolig bra ut for oss. Mai måned ble fantastisk god med 30 millioner kroner i netto omsetning. Så vi er godt fornøyd med mai.

Vi er tilbake i normal gjenge, og vi kommer til å få rekordomsetning i år igjen.
Mikael Forselius, Britannias hotelldirektør

Og Britannias hotellsjef er ikke bekymret for sommeren, tross noe lavere bookingtall for juli. 

– Jeg er ikke urolig for at vi ikke får en knakende god sommer. Vi er tilbake i normal gjenge, og vi kommer til å få rekordomsetning i år igjen. Vi hadde 271 millioner kroner i netto omsetning i fjor, men da med to måneder stengt på grunn av pandemien. Prognosen i år er på 320 millioner kroner, med 11 måneders drift. Fordi januar var også stengt på grunn av pandemien. Men siden vi åpnet i 2019 og er i oppstarten, må vi ha rekord hvert år.

Mot normalen: Britannia går, ifølge hotelldirektør Mikael Forselius, mot en mer normal sommer, som i 2019. Med færre forhåndsbookinger i juli. Men han tror fortsatt på en “knakende god sommer”, og frister med daglig afternoon tea i Palmehaven, tema sjømat på programmet hver kveld, matfestival og konserter med artister som Veronica Maggio. Foto: Wil Lee-Wright / Britannia

Afternoon tea, skalldyr og Veronica Maggio

Forselius håper arrangementer i Trondheim generelt kan bidra til å lokke flere nordover og inn på hotellet hans i sommer.

– Det skjer mye i byen i sommer. Vi har mye konserter og festivaler, og på Britannia har vi afternoon tea hver dag hele sommeren. I Palmehaven har vi hver kveld tema fisk og skalldyr hele sommeren. Vi har også artister gjennom sommeren, som Veronica Maggio. Trondheim har også en enorm matfestival i slutten av juli, og da arrangerer vi mye spennende med matkurs og kokkegjester, reklamerer hotelldirektøren.

Vi har dessverre fortsatt liten andel internasjonale gjester i år.
Mikael Forselius, Britannias hotelldirektør

Selv om Forselius gjerne skulle gjestet enda flere utenlandske besøkende på hotellet i sommer, tror han også dette markedet vil ta seg opp til neste år. 

– Vi har dessverre fortsatt liten andel internasjonale gjester i år. Mens jeg tror Oslo og Vestlandet har fått mer takeoff der. Vi venter fortsatt på dette, og ser reservasjonene kommer inn fra dette markedet først til neste år. Trondheim er ikke førstevalget som destinasjon i Norge enda, men vi jobber med å få til det.