Videre må man skrive en redegjørelse om hvordan man jobber med bredere mangfold, hvilke risikofaktorer man har og hva man gjør for å utbedre dette. Alle private virksomheter med mer enn 50 ansatte må rapportere, samt alle offentlige virksomheter. Styret har ansvar for at informasjonen offentliggjøres i forbindelse med årsrapporteringen.
Loven er omfattende, og veldig mange selskaper og styrer er ikke klar over sine forpliktelser. De risikerer både bøter og omdømmesvikt om det blir oppdaget. I Equality Check snakker vi daglig med selskaper som ikke har vært klar over hva som kreves av dem, og som blir overveldet over rapporteringsomfanget. Vi har derfor utviklet et verktøy som gjør det enkelt å rapportere.
Virker etter intensjonen
De fleste selskaper vi snakker med, opplyser at de setter pris på at ARP gir dem det nødvendige sparket til å starte med en mer systematisk tilnærming til likestilling og mangfold. Mange selskaper har i dag har et genuint ønske om å forbedre seg på disse områdene, men på grunn av manglende data og manglende domenekunnskap lykkes de ikke. Det hersker fremdeles en mytebasert og silodrevet tilnærming, og som med alle andre utfordringer er man avhengig av noen grunnleggende premisser for å lykkes:
- Arbeidet må være forankret i toppledelsen og være en del av strategien.
- Man må ha riktige data og tilstrekkelig domenekunnskap for å stille riktig diagnose.
- Man må iverksette tiltak som faktisk har en effekt.
ARP er et første skritt på veien, ved at det tvinger selskaper til å lage en rapport over status quo. Vi ser at mange er innstilt på å bruke innsikten til å bli bedre, og vi synes det er oppløftende å se at så mange tar utfordringen seriøst.
Etter ARP – hva nå?
Selskaper som har levert rapporten har tatt et riktig steg på veien, men er på ingen måte i mål. Hvis de vil benytte seg av konkurransefortrinnet som ligger i likestilling og mangfold, og styre unna både finansiell risiko og omdømmerisiko, kreves det mer enn minimumskravet som ligger i loven.
Fokuset på likestilling har utvidet perspektivet til å dekke mer enn kjønn. Vi hjelper i dag mange bedrifter med hvordan de som arbeidsgiver kan identifisere ulikheter utover kjønn, og forstå hvordan de kan tilrettelegge for inkludering og tilhørighet.
Ved å kombinere riktige data med domenekompetanse kan man identifisere muligheter for å øke selskapets verdiskapning på lengre sikt. Man kan forstå hvilke utfordringer som gir størst finansiell risiko eller størst omdømmerisiko, og bruke evidensbaserte løsninger for å redusere disse.
Dette vil til slutt gavne bedriftene, deres ansatte og samfunnet som helhet. Selskaper som tar tak i dag, vil ligge milevis foran sine konkurrenter om kort tid. Vi ser allerede resultater hos selskapene som begynte i fjor. De som ikke tar tak i dag, løper en høy risiko i nær fremtid.
Om forfatteren:
Marie Louise Sunde er lege og har doktorgrad i medisin. Hun står bak flere profilerte likestillingsinitiativer, blant annet kampanjen HunSpanderer, og er en markant stemme i det offentlige ordskiftet i spørsmål om likestilling, inkludering og mangfold. Sunde startet i 2018 selskapet Equality Check, hvor hun i dag er daglig leder. Equality Check er et teknologiselskap som hjelper selskaper å utnytte effekten av likestilling og mangfold gjennom data og evidensbasert kunnskap.