Da Norge stengte ned 12. mars i fjor, skulle nærmest en hel befolkning holde seg hjemme, inkludert elever og lærere på kryss og tvers av landet. Som hovedleverandør av IT-plattformen til Osloskolen måtte CGI Norge snu seg raskt rundt for å sikre at undervisningen kunne fortsette.
Vi hadde ansvar for dette fra før, men bruken økte fra 8–10.000 brukere til 68.000 brukere i løpet av noen dager.Kenneth Lyford, CGI
– Da myndighetene besluttet at skolene skulle stenges i mars 2020, måtte vi på banen for å sikre digitale løsninger for god hjemmeundervisning, sier Kenneth Lyford, administrerende direktør i CGI Norge. – Vi hadde ansvar for dette fra før, men bruken økte fra 8–10.000 brukere til 68.000 brukere i løpet av noen dager. Det skulle litt innsats til fra både Oslo kommune og CGI for å få det på plass.
Globalt oppkjøp
CGI er et av de store IT-selskapene i verden med hovedkontor i Montreal i Canada. Selskapet med sine 77.000 ansatte er representert i 40 land, på 400 lokasjoner, hvorav Norge er en del av den strategiske forretningsenheten for Skandinavia.
CGI i Norge har en rekke kjente private og offentlige aktører på kundelisten, som Equinor, Obos, Veidekke, NRK, Hafslund og Entra, for å nevne noen.
– Som alle andre selskaper i Norge var vi usikre på hvordan kundene og markedet ville reagere på coronapandemien. Det gikk ikke lang tid før våre kunder var tydelige på at de i stor grad ville fortsette med de fleste pågående prosjekter. Mens enkelte kunder ventet noe med å sette i gang nye, større prosjekter i den første delen av pandemien, sier Lyford.
Men omsetningsvekst opplevde CGI Norge likevel, mye takket være oppkjøpet av IT-selskapet Acando, ifølge Lyford.
Etterlyser ytterligere kapasitet i IT-bransjen
– For den skandinaviske virksomheten var det et tilfang på rundt 1.200 ansatte, og 450 nye ansatte i Norge. En del av veksten for fjoråret er derfor uorganisk. Det er en del av vår vekststrategi å vokse både organisk og uorganisk, sier CGI Norge-sjefen.
Han forteller at de stadig er på jakt etter nye ansatte, kunder og også potensielle oppkjøp.
– Vi er helt klart på utkikk etter mulige selskaper som kan være riktige for CGI både i Norge og internasjonalt.
Omsetningen for CGI Norge AS økte med nesten en halv milliard fra 1019 til 2020. Dvs. fra 939 millioner kroner i 2019 til 1,4 milliarder i 2020. Det gir en omsetningsvekst på nesten 50 prosent og en 406. plass på listen over Norges 500 største bedrifter. Resultat før skatt endte likevel på nesten 200 millioner i minus.
– Vi har god vekst innen områdene utilities, manufacturing, retail og government. Ser vi på de områdene og trendene som har vært der, har det vært en god match å få inn ytterligere kapasitet for å være med våre kunder på digitaliseringsreisen, sier Lyford.
Svarene deres sier litt om hva som står øverst i pannebrasken hos disse selskapene.Kenneth Lyford, CGI
Han forteller at det er et behov for å utdanne ytterligere kapasitet i bransjen.
– Alle IT-selskapene i Norge vil si det er en underdekning av kapasitet.
Prioriterer IT-sikkerhet og digital brukeropplevelse
Hvert år på våren utfører CGI en undersøkelse blant sine kunder, og i år var tilbakemeldingen at IT-sikkerhet har blitt en større prioritet.
– Vi intervjuet opp mot 1.500 av våre største kunder for tilbakemelding, både i Norge og internasjonalt. Svarene deres sier litt om hva som står øverst i pannebrasken hos disse selskapene. Blant annet har det å sørge for tydelige aktiviteter for å sikre sin egen organisasjons IT-sikkerhet kommet høyere på agendaen til våre kunder – og forhåpentligvis til de fleste.
Det siste året har også både private og offentlige aktører gitt den digitale kundeopplevelsen en høyere prioritet.
– Det gjelder å sørge for at tjenestene blir digitale for kundene, og tilrettelegge for en god brukeropplevelse. Det har handlet mye om modernisering av apper og infrastruktur, og selvsagt dette med sikkerhet, sier Lyford.
CGI Norge-sjefen forteller at deres ansatte fremdeles sitter på hjemmekontor, og at det har gitt utfordringer for flere.
– Mental helse har vært et viktig tema for oss under pandemien. Vi har sørget for støtteprogrammer og dialoger med ansatte, og sikret støtte til de som har en vanskelig tid på hjemmekontor. Det gjelder unge så vel som de som har vært lenge i arbeidslivet.