– Naturli’ har raskt tatt markedsandeler siden lansering i februar 2020 og er nå det 3. største merket i kategorien kjøtterstatning. Så langt i år har Naturli’ en andel på 8,5 prosent av kjøtterstatning i Norge, som er over en dobling fra samme periode i fjor, sier Orkla-sjefen.
Innenfor burger-segmentet har Naturli’, med sin burger som er utviklet og produsert på Stabburet-fabrikken i Fredrikstad, nå tatt opp kampen med den internasjonale suksessen Beyond Meat. De kniver om å være den mest solgte plantebaserte burgeren i Norge.
Tall fra Nielsen i uke 8 viser at Naturli’ går forbi den internasjonale kjempen innen plantebasert i antall solgte burgere i Norge. Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla
– Tall fra Nielsen i uke 8 viser at Naturli’ går forbi den internasjonale kjempen innen plantebasert i antall solgte burgere i Norge, sier Semlitsch, og legger til: – Naturli’ har også entret Out of Home-kanalen der merket har inngått samarbeid med flere restauranter og utsalgssteder, blant andre Munchies og Shell. Totalt har Naturli’ solgt over 200.000 burgere i denne kanalen, som ses på som en viktig rekrutteringskanal fordi den bygger ned mange barrierer mot plantebasert mat – som for eksempel at forbruker ikke vet hvordan de skal tilberede produktet.
Solgte plantebaserte alternativer for 870 millioner i fjor
Orkla satser nemlig på et tett samspill med forbrukerne for å gjøre Naturli’ til “den nye folkefavoritten”.
– Vi oppnådde 870 millioner kroner i omsetning på våre plantebaserte merker i 2020, en vekst på 30 prosent fra 2019. Og vi oppga et mål om en milliard i omsetning i 2021, og vi er godt innenfor å nå dette målet, sier konsernsjefen.
Han forteller at plantebaserte matprodukter ligger langt høyere enn deres organiske snittvekst, som estimeres til to prosent.
Vi oppnådde 870 millioner kroner i omsetning på våre plantebaserte merker i 2020, en vekst på 30 prosent fra 2019. Og vi oppga et mål om en milliard i omsetning i 2021, og vi er godt innenfor å nå dette målet. Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla
– Plantebasert er en megatrend som vil fortsette, ikke minst også fordi produksjonskostnadene vil komme ytterligere ned over tid, og derved også konsumentprisene, sier Semlitsch.
Naturli’ ble startet i 1988 i Danmark, og 20 år senere ble Naturli’ Foods kjøpt av Dragsbæk-gruppen, som er en del av Orkla Food Ingredients.
– Vi ser at den plantebaserte delen av Orkla utgjør betydelige verdier hos oss. Rene plantebaserte selskaper som går på børs prises gjerne til 20 ganger omsetningen. Mange av disse selskapene har liten inntjening, mens Orkla har en sunn inntjening også på den plantebaserte delen, hevder Semlitsch.
Sterk vekst: Ifølge Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny, har ingen varekategori like stor vekst i Meny som vegetar- og veganprodukter. – Økningen var på nær 40 prosent i 2020, sier hun. Foto: Meny
Flere menn kutter kjøttinntaket
Sektoren for plantebaserte alternativer er i dag verdt 20,7 milliarder dollar, tilsvarende 179 milliarder kroner, skrev Finansavisen på tampen av fjoråret. Og denne sektoren er antatt å vokse til 23,2 milliarder dollar innen 2024, ifølge en analyse fra Euromonitor, et selskap som gjennomfører markedsanalyser.
Barclays har også troen på markedet og mener at det kan bli verdt 140 milliarder dollar innen 2029. Det tilsvarer rundt 1.260 milliarder kroner, ifølge FA.
Det er ingen tvil om at plantebasert mat er i vinden som aldri før, og gruppen forbrukere som kutter ned på sitt kjøttinntak vokser stadig.
– Funn fra Orklas Bærekraftsbarometer 2020 viser at andelen veganere og vegetarianere i Norge doblet seg på ett år. I 2019 sa fire prosent nordmenn at de ikke spiser kjøtt. I 2020 hadde andelen vokst til åtte prosent, sier Orkla-sjefen.
Fra 2019 til 2020 økte andelen veganere, vegetarianere, pescetarianere (personer som spiser fisk) og flexitarianere (personer som spiser kjøtt av og til) samlet fra 17 til 23 prosent. Størst er økningen blant unge voksne i aldersgruppen 18–29 år. Her vokser andelen som begrenser kjøttkonsumet sitt fra 29 til 41 prosent bare det siste året, ifølge Orkla.
– I tillegg til de unge, er det menn som driver denne utviklingen i Norge. I 2019 sa 87 prosent menn at de er altetende. I 2020 er den tilsvarende andelen minsket til 77 prosent. Denne betydelige nedgangen gjør at det ikke lenger er kjønnsforskjell blant de som er altetende.
Flust av tilbud: Utviklingen av nye vegetar- og veganprodukter går raskt, og det lanseres stadig nye alternativer til kjøtt. I fjor fikk Meny for første gang inn norskprodusert Tofu, og julen 2020 solgte de for første gang nøttestek i alle sine butikker. Foto: Meny Skøyen
40 prosent økning hos Meny
Meny, som er blant utsalgsstedene som selger Orklas Naturli’-produkter, har også merket den økte interessen for sine plantebaserte matprodukter.
Ingen varekategori har like stor vekst i Meny som vegetar- og veganprodukter. Økningen var på nær 40 prosent i 2020, og henger sammen med at stadig flere ønsker å kutte i kjøttforbruket, samtidig som utvalget er blitt betydelig større og kvaliteten høyere. Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny
– Ingen varekategori har like stor vekst i Meny som vegetar- og veganprodukter. Økningen var på nær 40 prosent i 2020, og henger sammen med at stadig flere ønsker å kutte i kjøttforbruket, samtidig som utvalget er blitt betydelig større og kvaliteten høyere, melder Meny via kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne, i anledning lanseringen av en rekke nye veganske og vegetariske produkter, inkludert flere nye tilskudd fra Naturli’.