Polo kan sies å være en av de mest elitistiske sportene i verden. Allikevel har polotrøyen endt opp som et av de aller mest egalitære plaggene: på taxisjåfører, tenåringer med matchende bandana knyttet rundt hodet, på tennisbanen eller som et fortreffelig plagg på seilbåten. Om man tar frem et klassebilde fra en tilfeldig norsk skole mellom 1980 og 2022, er oddsen stor for at man vil finne en polotrøye med en brodert ponni på høyre side.
Den egalitære trøyen har vært et av de mest solgte design siden 50-tallet. Og det strides om hvem som egentlig designet den aller første polotrøyen. Var den designet til tennis eller polo?
Med boken Ralph Lauren’s Polo Shirt (2022) er den amerikanske klesdesigneren et steg nærmere å ta eierskap til plagget. Det er ikke så ofte Ralph Lauren gir ut bøker, kanskje er det også derfor den nyutgitte boken om polotrøyen allerede er solgt ut etter knappe to uker. Boken er gitt ut på Rizzoli, New York – et forlag som startet opp i samme by på omtrent samme tidspunkt som Ralph Lauren designet sin aller første polo. I dag er det 50 år siden.
Helt lik – nå som da
Da polotrøyen (med ponni på brystet) ble lansert i 1972, var det på initiativ av grunnleggerens preppy storebror, Jerry, som for øvrig også er mannen bak Polo-bjørnen. Den ble produsert i 24 forskjellige farger. Nok til å dekke ethvert behov for frihetselskende amerikanere. 50 år senere er plagget fremdeles helt likt. Tre knapper øverst, en casual skjortekrage, et røft stoff og et langt bakstykke som egner seg til aktiv bruk. For en ung motefole kan det virke helt surrealistisk. “Et moteplagg som er helt likt etter 50 år?”
I en verden som er i kontinuerlig forandring, kan man alltid stole på at trøyen fra Ralph Lauren er helt lik. I 2022 oppleves det som forfriskende bakstreversk, om ikke helt unikt.
Ralph Laurens polotrøye
I god bokform
Som tittelen forklarer, tar boken for seg Ralph Laurens polotrøye – et plagg som har preget middelklassen siden 80-tallet. “Det gode liv” med Ivy League, golf, seiling og tennis er godt gjenspeilet. Med sine 544 sider fulle av bilder av polotrøyens posisjon de siste 50 årene blar man igjennom en drømmeverden som kun Ralph Lauren kan skape. Her er fortellingen om øvre middelklasse langt bedre enn i det virkelige liv.
I Ralph Laurens visjon om middelklasselivet har alle et hus ved sjøen, en hytte på fjellet og en hyppig brukt fritidsbåt. Utsikten er alltid upåklagelig. Aldri en skitten boxer-shorts ved siden av skittentøyskurven, et glass med gammel melk på kjøkkenbenken eller en bunke uåpnet post på spisebordet. Ingen krangler. Ikke ett mislykket ekteskap. Ingen bitterhet over uforløst potensial. Aldri noen som stirrer tomt ut i luften. Følelsen av total meningsløshet eksisterer ikke. Ingen årelange rettssaker om brygge-regler på fritidseiendommen. Aldri en Martini for mye. Aldri noen som sklir på badetrappen.
Designeren som knapt hadde vært utenfor Bronx da han bestemte at klesmerket hans skulle basere seg på overklassesporten polo, har skapt et nydelig glansbilde av verden, der selv ponnier kan bære voksne menn med store klubber i hånden.
Forordet er skrevet av regissøren Ken Burns, som er mest kjent for å ha laget dokumentarer om Vietnamkrigen, baseball, frihetsgudinnen og ikke minst Hemingway. Hva har de til felles?Amerikansk populærkultur. Det viser seg at Ralph Laurens polotrøye har hatt en unik posisjon i amerikansk kultur. I boken brettes det ut, side-på-side, om innflytelsesrike amerikanere med trøyen i garderoben. Alt fra Michael Bloomberg, Bill Gates, Jerry Seinfeld, Oprah Winfrey og Paul Newman til DJen Larry Levan har latt seg avbilde med poloen i løpet av årene. Og masse presidenter. I boken kan vi leve oss inn i en drømmeverden.
Ikke Ralph Laurens oppfinnelse
God reklame. Man kan godt si at boken er et godt utarbeidet reklamemateriell for Ralph Lauren, men den er allikevel en fin ting å ha på stuebordet. På mange måter er den en påminnelse om hvorfor USA har hatt kulturelt hegemoni så vel som økonomisk makt helt siden etterkrigstiden. Når glansbildet er i ferd med å falme, kan det være koselig å plukke opp boken for å mimre om middelklassens storhetstid.
Det skal også nevnes at polotrøyen strengt tatt ikke er Ralph Laurens oppfinnelse selv om han gjør et godt forsøk på å “eie” plagget. Noen hevder at indiske polospillere brukte et lignende design allerede på midten av 1800-tallet. Visstnok laget kanadieren Lewis Lacey en masseprodusert versjon for Hurlingham Polo Club ved Buenos Aires i 1920. Strengt tatt var det nok den franske tennisspilleren Jean René Lacoste som gjorde polotrøyen populær på starten av 1930-tallet. I moderne tid har krokodillen allikevel blitt utkonkurrert av ponnien, selv på hjemmebane.