Når Munchmuseet åpner dørene for publikum 22. oktober, er det ikke bare kongeparet som kommer til å kaste glans over en av Oslos nye storstuer. I museumsbutikken skal det skinne av en helt ny serie smykker laget med utgangspunkt i flere av Edvard Munchs mest kjente motiver.
Bak smykkene står den anerkjente smykkeforretningen Juvelér Langaard, kjent for egendesignede smykker som selges for tall med mange nuller. Med på laget har de hatt grafikeren Magnus Voll Mathiassen, som har kundelister i verdensklasse.
Kapital har fått en sniktitt på smykkene som lanseres på museet 21. oktober, og som koster en brøkdel av det meste Langaard ellers selger.
– Dette er et nytt ben for oss, sier Langaard. – Inntektene av alt salget på museet tilfaller dem. De får også en royalty av øvrig salg world wide, sier han.
Sart til røft
Kapital er invitert til Langaards kontor som ligger i etasjen over smykkeforretningen, vis-à-vis Theatercaféen i Oslo sentrum. Her er det verksted og et eksklusivt møterom hvor kunder kan få se på smykker uten nysgjerrige blikk fra andre i forretningen på bakkeplan.
Til stede er Munch-direktør Stein Olav Henrichsen, grafikeren Magnus Voll Mathiassen, juvelér Conrad Langaard og hans to kolleger, designeren Melanie Schreiner og markedsansvarlig Berte Gressberg.
De fleste av smykkene blir presentert. Flere står i montre og spenner fra det sarte til det røffe.
– Det skal være noe for enhver smak og fenge på tvers av alder, kjønn og landegrenser, sier Langaard.
– Vi har i første omgang tolket seks Munch-motiver og laget 40 ulike smykker i sterling sølv med ulik overflatebehandling til både menn og kvinner. Prisene vil ligge på mellom 1.900 og 5.500 kroner. I tillegg til sølvsmykkene ferdiggjør vi i disse dager arbeidene med limited edition-eksemplarer av “Skrik” og “Solen”. Disse unike ringene med gull og edelstener koster mellom 150.000 og 170.000 kroner, sier Langaard.
Prisene vil ligge på mellom 1.900 og 5.500 kroner.Conrad Langaard
Munch-verk hos bestemoren
Han mener smykkene har en kvalitet og karakter som gjør at besøkende fra inn- og utland vil ha glede av dem i mange år. Juveleren har vært opptatt av Munch hele livet.
– Munch har fascinert meg helt siden barneårene da jeg opplevde hans litografier i spisestuen til min bestemor. Som gullsmed og nordmann drømte jeg alltid om å lage smykker basert på kunsten hans. Men det var først i 2015 da jeg leste at opphavsretten til verkene hans var frie at ideen ble født, sier Langaard.
Munch har fascinert meg helt siden barneårene da jeg opplevde hans litografier i spisestuen til min bestemor.Conrad Langaard
Han ringte Munch-direktør Stein Olav Henrichsen i 2018.
– Det kom ut av det blå, sier Henrichsen. – Vi likte forslaget. Det er ikke alltid det klaffer slik. Vi får mange henvendelser og sier nei til de fleste, sier han.
– Opptatt av å tjene penger
I første omgang skal Langaard-smykkene selges i butikken i det nye museet, som for øvrig kun skal hete Munch, ordet museum sløyfes. De skal også selges via museets egen nettbutikk samt gjennom noen få utvalgte partnere.
– Vi håper også at noen av Munchs viktige sponsorer ønsker å ta inn kolleksjonen, sier Henrichsen.
Smykkene skal ikke selges via Juvelér Langaards forretning i Stortingsgaten.
Basert på interessen for Munch globalt er salgspotensialet for de nye smykkene stort, ifølge Henrichsen.
– I fjor ble Munch omtalt fire ganger så mange ganger som Norge i utenlandske medier. Da vi lanserte nettutstillinger før jul i fjor, var det 100 millioner visninger. Kommunen er opptatt av å spare kostnader. Vi er også opptatt av å tjene penger for å lage finere utstillinger. Det kan vi blant annet gjøre ved å selge mer i museumsbutikken, sier han.
Vi er opptatt av å tjene penger for å lage finere utstillinger. Det kan vi blant annet gjøre ved å selge mer i museumsbutikken.Stein Olav Henrichsen
Munch-direktøren sier at dette er en trend de har sett i utlandet, blant annet ved Van Gogh-museet i Amsterdam.
– Der har de tre butikker. I Kina og Japan har de eksempelvis helt andre salgstall i museumsbutikkene enn i Norge. De selger også mer skikkelige og dyre ting, sier Henrichsen.
Etter hvert er planen at Munch-smykkene skal selges i museer og kanskje også butikker verden over.
– Det er produsert 2.200 smykker til åpningen, sier Langaard. – Det er vanskelig å budsjettere fordi vi mangler tilstrekkelige referansetall. Museet er nytt, vi har halvannet år med covid uten turister, og museets internasjonale nettbutikk er ikke oppe og går. Vi må rett og slett føle oss frem, men tror samarbeidet har stort potensial, sier han.
Seks motiver
Juvelér Langaard startet med å plukke Munch-motiver da smykkene skulle lages.
– Det var så mye å velge blant! Munchmuseet har 28.000 verker, sier Langaard. – Vi landet på “Skrik”, “Madonna”, “Stemmen”, “Pikene på broen”, “Stjernenatt” og “Vampyr”. Det skal lages smykker basert på flere motiver etter hvert, sier han.
Maleriversjonen av disse motivene – Munch jobbet med mange ulike teknikker – omsettes for opptil en milliard kroner i auksjonsmarkedet, avhengig av hvilken valutakurs man legger til grunn. Det viste seg å være vanskeligere å tolke verdenskunstnerens motiver og lage smykker av dem enn de hadde trodd. Smykkene måtte også passe inn i Langaards smykkeunivers.
– Vi sto fast på et tidspunkt, vedgår Schreiner, som er designer.
Langaard tilføyer: – Det måtte ikke bli kitsch eller souveniraktig, sier han.
Munch-smykkene måtte ikke bli kitsch eller souveniraktige.Conrad Langaard
Dermed kom ideen om å få inn en erfaren grafisk designer som kunne tolke motivene og lage grafiske uttrykk av dem.
Fødselshjelperen
Fødselshjelpen kom fra Magnus Voll Mathiassen. Drammenseren har jobbet for kunder verden over, og listen over oppdragsgiverne er imponerende: Nike, Google, Microsoft, Samsung, Adidas, Apple, Vogue og The New York Times. Han har laget cover for artisten Rihanna samt T-skjorter for Lauryn Hill. Voll Mathiassen er plukket som en av en håndfull grafikere i verden til å tolke Oscarstatuetten og har også illustrert innpakningen til brunosten for Tine.
– Det krever lang erfaring og et trenet øye å bringe store motiver ned på bittesmå flater og samtidig beholde egenarten og uttrykket. Dette kunne Magnus, sier Langaard.
Voll Mathiassen var opptatt av enkle streker og at man virkelig kunne kjenne Munch på kroppen i arbeidene.
På spørsmål om de ble enige om hvordan motivene skulle tolkes, er svaret et unisont nei.
– Men det blir bedre med ballkasting, sier Voll Mathiassen. – Vi står fast med hvordan vi skal tolke armen til “Madonna”. I utkastet vi har nå kan den se ut som et fallossymbol. Det ønsker vi ikke.
Vi står fast med hvordan vi skal tolken armen til ‘Madonna’. I utkastet vi har nå kan den se ut som et fallossymbol.Magnus Voll Mathiassen
– Hvordan har dere forresten løst tolkningen av sædcellene i rammen rundt “Madonna”-motivet?
– Vi har ikke tatt dem i bruk ennå.
Tre linjer
Med utgangspunkt i silhuettene fra Munchs mange portretter har Voll Mathiassen funnet en formmessig fellesnevner som går igjen i smykkene. Schreiner brukte så skissene og tegningene fra grafikeren som utgangspunkt for å lage smykkene. Hun sier at det særlig har vært en utfordring å få frem symbolikken og mystikken fra Munchs motiver i smykkene.
– Utfordringen ved alle tolkninger har vært å finne de rette proporsjonene som gjør at motivene i bildene lar seg produsere og gjengi slik at man får frem motivet, men også stemmer overens med Magnus’ tolkninger, sier Schreiner.
Sjefen, Langgaard, er meget fornøyd med resultatet.
– De har blitt små kunstverk, mener han.
Smykkeserien er kalt “Munch/Langaard” og har tre linjer:
– Den siste linjen er signert Melanie alene, sier Langaard. – Munch er kjent for sin friske fargebruk. I “Stjernenatt” har vi brukt stener med farger, ametyst, tsavorite og topas. Det er mulig vi skal forsøke oss mer på stener med farger fremover, sier Langaard.
– Et ben til å stå på
Smykkene kommer i sølv, forgylt sølv og sølv påført en mørk overflate av ruthenium.
– Til åpningen blir det også lansert noen få unike og limiterte smykker i gull med diamanter og edelstener, sier Langaard.
Til åpningen blir det også lansert noen få unike og limiterte smykker i gull med diamanter og edelstener.Conrad Langaard
– Det vil komme to limited edition-serier som er eksklusive versjoner av “Skrik” i 18 karat hvitt gull og “Solen” i 18 karat gult gull, fra den skulpturelle linjen. Disse vil fattes med diamanter og safirer. Det vil bli produsert 21 stykker av hvert motiv, og det vil bli merket på innsiden av ringene hvilket nummer de er i rekken. Prisen vil ligge på 150.000–170.000 kroner, sier han.
Juvelér Langaard hadde driftsinntekter på 43,2 millioner i 2020 og satt igjen med et ordinært resultat på 9,4 millioner kroner, betydelig opp fra 2019.
– Hvordan ser 2021 ut så langt?
– 2021 ser veldig bra ut, med en kraftig økning fra fjoråret, som var vårt beste år.
– What’s in it for you, Langaard? Dette er jo et helt annet prissjikt og type smykker enn dere vanligvis selger?
– Jeg tenker ikke slik, det er skaperprosessen og god form som trigger meg. Foreløpig er det en utgift. Men det er et ben til å stå på, ikke minst på nett. Det har åpnet en dør. Vi har aldri samarbeidet med noen om smykker før. Dette er en ny erfaring som vi på sikt håper skal gi avkastning til museet og oss.
Foreløpig er det en utgift. Men det er et ben til å stå på, ikke minst på nett.Conrad Langaard
– Har dere noe så “billig” i butikken som Munch-smykkene?
– I Spear Collection har vi smykker som koster fra 3.000 kroner og oppover. Vi selger også perler fra tusen kroner.