– Mye må gjøres med små ressurser for å rigge ad hoc-løsninger der målet kanskje kan være å få koblet systemene til en klinikk i Østfold.
Professoren håper imidlertid på at C3 på sin avslutningskonferanse i 2023 skal kunne presentere fremskritt for nye IKT-løsninger i nettopp Helse Sør-Øst.
Må ut av landet
C3 har jobbet med flere selskaper som utvikler dataløsninger rettet mot helsevesenet.
– Alt fra design og tjenester til skalering og implementering, forteller Olsen.
Men han understreker igjen hvor vanskelig det har vært for disse tjenestene, for disse selskapene, å finne motparter internt i helsevesenet med ressurser, kapasiteter og evne til å åpne opp for å utnytte slike nye tjenester.
– Alle ser at dette må komme, men det er fortsatt vanskelig å mobilisere de ressursene som er nødvendige. Det som er felles for IT-leverandørene, er at de bruker moderne internettbaserte og skybaserte datalagringsløsninger som de store skylagringsselskapene tilbyr.
Men nettopp denne avhengigheten av de globale gigantene er også en utfordring.
– Her kommer også EU inn og sier at systemene ikke er sikre nok. Det pågår en kamp på flere fronter, men det brukes store ressurser på å fikse også dette.
Alternativet for mange norske utviklere av IT-løsninger for helsevesenet er å se ut av landet.
– I England har de laget et nasjonalt system, en plattform der leverandørene kan koble seg opp, og bli sikkerhetsmessig godkjent. De ruller nå ut dette strukturert. Det er et paradoks at de store landene gjør det raskere. Et lite, rikt land som Norge burde kunne gjøre dette kjappere, mener Olsen.
Utålmodig: BI-professoren Per Ingvar Olsen har ledet et prosjekt som hjelper IT-selskaper som jobber mot helsesektoren, men han etterlyser det løftet som endelig skal kunne integrere løsningene til disse selskapene i helsevesenets datasystemer. Foto: Torbjørn Brovold
Norske selskaper har deltatt i anbudsprosesser i det engelske markedet, og i USA har man ikke overraskende også kommet mye lenger med å rigge systemet for denne typen tjenester.
– Der ligger de et godt stykke foran oss med løsninger som gjør at leverandørene både kan levere og få betalt for leveransene.
Oslo kommune i front
Sykehusene sliter med å få integreringen på plass, men det er mange kommuner som har kommet betydelig lenger på flere områder.
– Det er ikke noe problem i små kommuner der det er begrenset med data som må håndteres, men i de store byene kreves det også integrasjon med interne systemer. Og her ligger Oslo foran, forteller Olsen.
– Kommunen har for eksempel rullet ut en ekstern løsning i alle deler av eldreomsorgen. Der slipper de nå dette med papir, blyant, gule lapper og Excel-ark. Dataene går rett inn i de interne systemene. Oslo har i flere år også jobbet med en skybasert løsning og kobler her opp stadig flere løsninger. Med disse er det mulig å dele data mellom mange IKT-systemer og datakilder.
Brutalt for medtech på børsen
Helseaksjene på Oslo børs har fått brutal behandling det siste året. Børsens helseindeks, med et dusin selskaper, er ned 30 prosent fra nyttår og minus 28 prosent de siste tolv månedene.
Hvis vi holder oss til de rendyrkede medtech-selskapene, de som produserer enten utstyr eller utvikler programvare for sektoren, ser bildet enda styggere ut.
Nordhealth er ned 51 prosent fra nyttår, mens aksjen har falt 50 prosent de siste tolv månedene. Pasientsky har sluppet billigere unna sammenlignet med kursen ved nyttår, men fallet er langt mer brutalt i løpet av det siste året. Kursen er ned 28 prosent siden nyttår – og ned 63 prosent i løpet av ett år.
Medistim har opplevd det motsatte. For dette selskapet har kursen falt med bare 13 prosent i løpet av tolv måneder, men er ned 39 prosent siden nyttår.
Carasent og CSAM Health har hatt en temmelig identisk kursutvikling. Aksjene har falt 44 prosent i verdi siden nyttår – og 42 prosent i løpet av det siste året.
Kilde: Oslo Børs
Kursfall for medtech: Administrerende direktør Kari E. Krogstad i Medistim har sett aksjekursen falle med nesten 40 prosent i år. Foto: Medistim
Oslo kommune brukte den samme plattformen for å rigge til systemet for smittesporing og til oppfølging av dem som ble smittet.
– Det gikk veldig raskt og var veldig fleksibelt, sier Olsen. Alle som ble smittet av covid ble bedt om å laste ned en app, og her kunne man registrere egne symptomer som så ble automatisk analysert. Oversikten over helsetilstanden til de smittede ble sendt rett til de digitale sporingsenhetene i hver av bydelene for oppfølging hvis det var behov for å gi helsehjelp.
– Her fikk man både et effektivt sporingsverktøy som kommunen i stor grad utviklet selv, og en digital avstandsoppfølgingstjeneste levert av ekstern leverandør. Digital avstandsoppfølging med bruk av skybaserte datasystemer brukes også i eldreomsorgen i Oslo kommune og i mange andre kommuner i landet.
Slagpasienter som skal trenes opp trenger noe helt annet enn kreftpasienter, og psykiatrien trenger igjen helt andre verktøy. Per Ingvar Olsen, professor BI
– Markedet er enormt stort?
– Det er store behov og store muligheter, og det er behov for mange komplementære løsninger. Slagpasienter som skal trenes opp trenger noe helt annet enn kreftpasienter, og psykiatrien trenger igjen helt andre verktøy. Vi trenger spesialiserte selskaper som jobber innenfor disse nisjene. Men for at det også skal bli et stort marked, må det også utvikles markedssystemer, sikre datadelingsløsninger og infrastrukturløsninger som gjør at utviklere og leverandører kan levere tjenestene. Disse endringene tar tid, og derfor tar det også tid før et større marked utvikler seg, sier Olsen.
Men det arbeidet som C3 holder på med, stopper ikke når de åtte årene avsluttes neste år. I samarbeid med blant annet innovasjonsklyngen Norway Health Tech, sykehus og selskaper både i og utenfor helsesegmentet vil prosjektet fortsette arbeidet med å skape et helse-Norge der helsetjenestene kan utnytte ressursene som finnes i markedet.
– Nå er det rimelig og effektivt å utvikle gode løsninger. Derfor har dette et stort potensial på utviklingssiden, men når anvendelsessiden ikke klarer å følge med, så stopper det opp. Legene og klinikkene vil ha det, og de er egentlig veldig utålmodige, men systemet er ikke på plass hverken teknisk eller forretningsmessig, avslutter Olsen.