Mange gode ideer blir til rundt et lunsjbord, det er også tilfelle med denne smarte boksen som Posten, Helthjem, PostNord og andre som leverer hjem til døren nå er i ferd med å legge inn i sine systemer og rutiner. – Jeg var med på et coworking-prosjekt i Moss i 2015, og i slike gründermiljøer sitter det jo mange spennende mennesker, sier daglig leder Kåre Arthur Trobe i Homeboxx.
– I en av lunsjene kom jeg i prat med Karl-Einar Jensen, han er tidligere markedssjef i Helly-Hansen, og han var blitt så lei av å få mat og pakker slengt på trappen hjemme. Hvorfor finnes det ikke en boks som kan ta imot disse varene slik at de blir liggende i riktig temperatur og er innelåst til man kommer hjem?
Dagen etter startet de to arbeidet med prosjektet og fikk med seg et team som startet arbeidet. – Ideen dukket opp i 2016, året etter startet vi Homeboxx AS, forteller Trobe.
– Med to x-er? Hvorfor det?
– For det første fikk vi tak i .com-nettdomenet, for det andre ser det mye bedre ut i logoen med fire bokstaver over hverandre.
– Domenet med en enkelt x var tatt for lenge siden?
– Ja, og det var egentlig også tilfelle med dobbelt x, men vi fikk kjøpt det for en rimelig penge.
Prises til 25 millioner
De første hundre boksene skal være sendt ut fra fabrikken i Moss i løpet av mars måned.
– Stort sett lokale kunder?
– Vi har levert rundt Oslofjorden, fra Drammen, ned til Fredrikstad og til Vormsund lengst i nord. Nå åpner vi opp for en større emisjon for å kunne produsere minst tusen bokser for å begynne å bygge volum i markedet, sier Trobe.
I løpet av første kvartal skal vi hente inn en million kroner, vi skal i møte med et venturefond om et par dager.Kåre Arthur Trobe, Homeboxx
Så langt har Homeboxx brukt cirka fem millioner kroner for å komme dit selskapet er i dag. Pengene er hentet inn fra Innovasjon Norge og en innovasjonskontrakt med blant annet Schibsted
, NorgesGruppen og Posten. Men i løpet av året skal det inn ytterligere minst 20 millioner kroner fra eksterne investorer.– I løpet av første kvartal skal vi hente inn en million kroner, vi skal i møte med et venturefond om et par dager, forteller Trobe.
I denne første runden ligger prisingen på 25 millioner kroner. Det store løftet skal imidlertid komme i tredje kvartal. – Da skal vi hente inn mellom 20 og 40 millioner kroner.
Til denne emisjonen har ikke Trobe noen endelig prislapp på selskapet. – Men da har investorene en god mulighet til å komme inn og gjøre noe spennende i hjemleveringsbransjen, sier en optimistisk selger.
Kode til Posten
– Det ble langt mer arbeid enn vi trodde opprinnelig, sier en gründer som opprinnelig planla å sende ut tusenvis av bokser allerede i løpet av 2019. – Det var ikke bare å lage en boks. Vi måtte få på plass programvare og en elektronisk lås. I tillegg måtte vi jobbe med integrasjon til alle transportørene.
Da de startet opp, visste ikke gründerne at ingen leverer automatisk i en slik boks. Ikke Posten, ikke PostNord og heller ikke Kolonial.no eller Meny.
– Posten leverer til postkassen, til postkontorene eller til post i butikk. Det er der de leverer pakker, ingen andre steder. De har ikke systemer for det. Budene har instruks om at hvis postkassen er for liten, skal pakken sendes til et av utleveringsstedene.
Homeboxx har derfor jobbet tett med aktørene som enten bare leverer ut pakker eller virksomheter som både selger og leverer ut varer. – De må få oss inn i sine systemer, slik at bestillingene går sømløst ut i boksene.
De forskjellige nettbutikkene har litt forskjellige måter å gjøre det på. – Hvis man handler på Kolonial.no, kan man få en fast kode fra oss som kan legges inn i profilen. Da leveres varene rett i boksen.
– Det er Kolonial.no og Meny dere jobber med i første omgang?
– Ja, på matsiden er det de to, svarer Trobe. – Der legges det inn en tilleggsopplysning på adressen til våre kunder. Posten har sin egen strategi for hvordan de gjør det. Ved hjemlevering sender de en tekstmelding til kunden. Nå legger Posten også inn Homeboxx som et alternativ for hjemlevering, det er en greie som vi har jobbet mye for å få til. Da blir det generert en unik kode for hver leveranse som kunden skriver inn i svaret de sender til Posten når pakken er på vei.
Multifunksjonell boks
Boksen til Homeboxx har en elektronisk lås med tastatur, og den er også full av programvare med GPS-plassering og SIM-kort. – Den digitale låsen er en del av forskningsprosjektet Lås Opp i regi av Sintef og Forskningsrådet, der det bygges en plattform som alle kan knytte seg til for å få administrert flyten med levering inn i bokser og bak dørlåser.
Teknologien er blitt mye større enn selve boksen.Kåre Arthur Trobe, Homeboxx
– Og det er selvfølgelig en app med i pakken?
– Ja, der får brukerne vite hvem som har levert, og de kan velge hvilken temperatur det skal være i boksen. Appen viser også hvilken temperatur det er på utsiden. Teknologien er blitt mye større enn selve boksen, konkluderer Trobe.
Han tilbyr egentlig to alternativer. Basic-versjonen er bare en isolert kasse, mens en Homeboxx Active kommer med både varme og kjøling. Begge har IoT-teknologi – tingenes internett.
De første løpende inntektene har også begynt å tikke inn. – Huseierne betaler et abonnement for å leie boksen. Prisen er 249 kroner måneden for en Basic-versjon og 399 kroner for kjøleskapsmodellen.
– Men det tjener jo kundene inn ganske kjapt, er Trobes salgsargument. – For det første slipper man å gå i butikken for å handle, for det andre kan man velge leveringstider i løpet av døgnet der nettbutikkene opererer med rimeligere eller gratis hjemlevering. Kolonial.no tar vanligvis 50–60 kroner for hjemlevering på de travleste tidspunktene, men de har også perioder der det er gratis. Med en boks som tar vare på varene, trenger du ikke stresse for å få dem hjem til ett spesielt tidspunkt.
En Homeboxx – uansett hvor smart den er – er en meter bred og 60 cm høy. – Det er også en benk man kan sitte på. Vi selger også puter, den er litt sånn multifunksjon, forteller Trobe.