Pandemien har endret måten vi jobber på, og studier viser at rekordmange har vurdert å skifte jobb i løpet av de to siste årene. En stor undersøkelse fra verdens største HR-selskap, Randstad, i vinter, viste for eksempel at hele åtte av ti har revurdert om jobben passer inn i livet, i løpet av de siste 18 månedene. Deres undersøkelse fant også at halvparten av arbeidsstyrken nå enten er på jakt etter ny jobb, eller er åpne for nye muligheter.
Det har over en lang periode vært flere jobber enn jobbsøkere på markedet, og kampen om de beste hodene er tøff. Arbeidsstyrken har i stor grad benyttet pandemien til å vurdere hva slags jobbhverdag de ønsker seg, og det mener ekspertene arbeidsgivere må ta på alvor.
– Pandemien har ført til at mange har blitt mer bevisst på andre, og kanskje også nye, faktorer som er viktige for dem i en jobb. Noen har kjent på utfordringer med tanke på høyt arbeidspress og et lite skille mellom jobb og fritid grunnet fulltid på hjemmekontor. Og gjerne savnet av å få mer feedback og inspirasjon gjennom de uformelle møtene på jobb og fra ledere, sier Mette Løyning, karriererådgiver i Karrierehuset, en av Norges fremste rådgivere på karriere- og studieveiledning.
Hun tror det er viktig at folk som føler på dette først og fremst finner ut hvordan de ønsker å ha det i sin neste jobb – spesifikt hva de vil endre på – og om det er aktuelt og mulig å få til den forandringen i sin nåværende jobb.
Gi CVen nytt liv
Noen vil da kanskje lande på at de ikke bare vil skifte jobb, men også endre litt på typen rolle eller bransje de vil være i. Til dem har ekspertene noen tips.
– Dersom man ønsker å skifte jobb, vil den enkleste veien være å bygge på den utdannelsen og bakgrunnen du har, slik at den også blir nyttig i ny jobb. Veien kan være å ta et kort relevant kurs på BI eller en annen høgskole, råder Ole I. Iversen, førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon ved nettopp Handelshøyskolen BI. – Har du økonomiutdannelse og vil jobbe med for eksempel rekruttering, kan du ta et kurs i rekruttering og intervjuteknikk på BI. Dette er et kurs på tre samlinger av to dager og som i tillegg til et vitnemål fra BI kan gi et sertifikat fra DNV om at du er sertifisert som kompetent rekrutterer i henhold til standarden for rekrutteringspersonell. Og dersom du da fokuserer på rekruttering av økonomimedarbeidere, er du plutselig særdeles godt kvalifisert for den jobben.
Hvis du for eksempel vil bli kvalifisert for å jobbe med lønnsforhandlinger i en HR-avdeling, foreslår Iversen å kombinere en økonomiutdannelse med for eksempel forhandlingsteknikk, og kombinerer du økonomi med arbeidsrett, kan dette kvalifisere til en saksbehandlerjobb i en HR-avdeling, ifølge Iversen. Med slikt faglig påfyll kan du unngå tre eller fem nye år på skolebenken, samtidig som du blir en aktuell kandidat for en helt ny type jobb.
Trekk frem de riktige detaljene
I tillegg til å ta relevante fag, kurs og kortere utdannelsesløp mener Mette Løyning i Karrierehuset at det også er fullt mulig å trekke frem “gammel” erfaring for å bli aktuell for en annen type rolle eller bransje enn den du er i.
– Det kan være et prosjekt eller en jobb du hadde for lenge siden som igjen blir relevant for rollen eller bransjen. Skal du for eksempel søke på en jobb innen rekruttering på sykehus, da kan sommerjobben du hadde innenfor helse og omsorg som ung igjen være relevant. Det viser at du har kjennskap til bransjen. Trekk slike ting frem i nøkkelkvalifikasjonene og søknaden. Rekrutterere ser raskt på CVen din, og nøkkelkvalifikasjoner som beskriver relevante ferdigheter og egenskaper for akkurat den stillingen du søker, kan fange interessen, sier karriererådgiveren.
Den “perfekte” CVen
– Hvilke andre ting bør den perfekte CVen inneholde?
– CVen bør fortelle hva du har lært, gjort og kan. Mange gir litt lite informasjon i CVen. Kun tittel, selskap og tidsperiode. Men det å for eksempel ha budsjett-, resultat- og personalansvar for tre personer innebærer annet enn å være leder for 50 personer, sier Løyning.
Hun foreslår derfor å oppgi noen relevante tall og faktaopplysninger, gi oversikt over ansvaret du har hatt i stillingen, samt en setning eller to om hva du har oppnådd i rollen.
– Det må ikke bare være hvor mye du for eksempel økte salget med, men kan også være hvilke gode tilbakemeldinger du fikk, eller ting som at dine tiltak kuttet sykefraværet, ga økt aktivitet på sosiale medier eller mer effektiv kundebehandling.
Hull i CVen kan være positivt
Ekspertene er enige om at CVen bør være oversiktlig og fremheve viktig informasjon for akkurat den stillingen som du søker.
Du bør ha kontaktinformasjon øverst, sammen med for eksempel lenke til LinkedIn-profilen din. Vi har tidligere skrevet hvor essensielt det er å være på LinkedIn i dag, og hva profilen bør inneholde. Ifølge ekspertene blir aktuelle kandidater sjekket i sosiale medier, og bedømt ut fra hvordan de opptrer på nett.
Øverst på CVen bør du også benytte deg av et sammendrag eller en introduksjon med nøkkelkvalifikasjoner hvor du trekker frem noen konkrete områder som er spesielt interessante for stillingen du søker. Du kan også skrive et par korte setninger om hvordan du er som person, men Iversen råder å unngå klisjeer som for eksempel at du er “en topp motivert, resultatorientert og handlekraftig person”.
Du bør også unngå såkalte hull i CVen, mener han.
– Har du for eksempel vært på jordomseiling eller lignende, før dette opp på CVen. Ikke la en periode stå blankt, sier Iversen.
Å kunne forklare et hull i CVen mener også Mariann Christensen, leder for kompetanse og fordel i Finansforbundet, finansbransjens største fagforening, er viktig.
– Hvis du forklarer hullet på en god måte og hvilke erfaringer du har fra det, er ikke det nødvendigvis negativt. Det viser at du er litt ut av boksen hvis du har brukt tiden på noe kult, sier hun.
Seks sekunder på å fange interessen
Forskning viser at rekrutterere i snitt bruker seks sekunder på å bedømme en kandidat ut fra CVen alene. Derfor er det viktig at din CV fanger oppmerksomheten fra første linje.
– Første bud for en sterk CV er en oversiktlig og profesjonell mal. Malens overordnede mål er å gi et raskt overblikk over din nøkkelkompetanse, samt vise at du enten har relevant erfaring fra jobb, eller faglig kompetanse fra utdannelse, sier Andre Myhren, daglig leder i firmaet CVguru, som lever av å bistå sine jobbsøkende klienter med CVer og søknader.
Han beskriver CVen som ditt første håndtrykk med arbeidsgiver. På få sekunder skal du formidle dine nøkkelkvalifikasjoner og hvorfor akkurat du er den perfekte kandidat for stillingen.
Tips til jobbsøknaden
Unngå klisjeer og opplisting av superlativer og adjektiver. Presenter konkrete eksempler på hvordan du møter arbeidsgivers krav.
– CVen må derfor struktureres på en hensiktsmessig måte slik at din erfaring og kompetanse blir presentert så lettfattelig og presist som mulig. Det må gå en rød tråd gjennom hele dokumentet som gjør at dine valg og erfaringer fra karriere og utdannelse knyttes sammen på en forståelig og intuitiv måte. Med andre ord: Det må være tydelig for arbeidsgiver hvorfor du har tatt de valgene du har gjort, og hvilke muligheter de får ved å ansette nettopp deg i bedriften, sier Myhren, og tipser om gratis malverk på CVgurus nettside.
– Kom rett til poenget
Men CVen er ikke det eneste rekrutterer mottar fra deg i en jobbsøkerprosess.
– Det høres kanskje urettferdig ut, men selv om du er den desidert beste kandidaten, vil et svakt søknadsbrev sende deg rett i nei-takk-bunken. Det er mye du må huske på når du skriver et søknadsbrev – men husk at det eneste målet til HR-ansvarlige er å finne den antatt beste kandidaten til jobben, sier Myhren.
Søknadsbrevet skal først og fremst, ifølge ekspertene, besvare to spørsmål: Hva er dine grunner for å søke? Og hva gjør deg til den rette personen for jobben?
– Kom rett til poenget. Inkluder en kort beskrivelse av bakgrunnen din og din relevante erfaring, men ikke repeter CVen din. Få beskrivelsen til å samsvare med nøkkelkvalifikasjonene som er oppført i stillingsannonsen, og gjenbruk gjerne begrepene fra annonsen, råder Myhren.
Slik nailer du jobbintervjuet
Her mener ekspertene det er viktig å ha gjort god research på selskapet, bransjen og rollen du søker på. Det er også et av de viktigste tipsene til jobbintervjuet.
– Vis at du kjenner bedriften du søker jobb i, og gjør deg kjent med strategier, satsningsområder og utviklingsplaner. Ikke minst sjekk ut kulturen. Vis at du passer inn, foreslår Mariann Christensen i Finansforbundet.
Hun mener også det er fint å være åpen om at du er nervøs på jobbintervjuet.
– Det viser bare at denne jobben betyr mye for deg. Vær deg selv, men i en 120 prosent-versjon av deg selv.
Christensen forklarer at du ofte har igjen for å gi litt ekstra av deg selv i en intervjusituasjon, for å virkelig få vist frem motivasjon, engasjement og personlighet.
Hvordan løser du en konflikt?
Å være seg selv på intervjuet er noe som går igjen blant ekspertenes råd.
– Siden du er kalt inn til intervju, er du allerede kvalifisert for stillingen basert på CV og søknad. Du er kalt inn for å bekrefte inntrykket de har, sier Løyning. – Å ansette noen går på å finne riktig person til rollen og selskapet. En god jobbmatch. Å møte noen i et intervju er å bygge en relasjon og skape trygghet på at du er den rette for dem, og at de er riktig for deg.
Hun forklarer at intervjuet ellers går på mye av det samme som søknaden; at du har forberedt deg godt, kjenner selskapet og kan forklare hvorfor du er den beste kandidaten for rollen. Men hun foreslår i tillegg å forberede spørsmål til bedriften, samt ha et godt svar på hvordan du takler konflikt, da mange rekrutterere spør om akkurat dette i intervjusammenheng.
– De færreste ønsker å ha ansatte som alltid havner i konflikt. De er derfor ute etter å høre hvordan du tenker og løser samarbeidsproblemer og uenigheter på jobb. Du bør da gi rekrutterer et eksempel på en konflikt du tidligere har løst. Vi tipser ofte om å bygge opp eksempler fra STAR-metoden, hvor S står for situasjon, T for task, eller oppgave, A for action, hvilken handling tok du, og R for hva resultatet ble, forklarer Løyning.
Møter du i tillegg til intervjuet i god tid, med riktig kleskode, godt forberedt med en god pitch og opptrer høflig – skal jobben ifølge ekspertene være din. Ja, så lenge kjemien stemmer da.