– Markedet for lading i Europa formes nå, og veksten er eventyrlig. Jeg kjenner en kontinuerlig uro for at vi ikke utvikler oss raskt nok. Vi må være tydelig til stede i markedet, samtidig som vi utvikler nye og bedre produkter for kundene og samarbeidspartnere – og vi skal ha tak i nye flinke folk hele tiden.
– Fordel å være et utspring fra BKK og Hafslund Eco
– Hva skiller din arbeidsdag fra å være en ansatt?
– Fra ansatte i Ladeklar skiller den seg ikke så mye. Her øver alle på å omfavne kaoset og hjelpe hverandre med å prioritere det som til enhver tid er viktigst. Jeg tror samtlige av oss opplever at det er 1.000 ting vi gjerne skulle gjort, men som det dessverre ikke er tid til. Fra “andre” selskaper hvor ting er litt mer satt, er det nok den vanvittige dualiteten mellom strategisk og operativ jobbing i løpet av arbeidsdagen.
Jeg får daglig telefoner fra styreledere som lurer på hvor vi tenker å plassere ladestasjonene eller grave over gressplenen.
– I starten når alle gjorde alt i Ladeklar, ble det sendt ut haugevis av tilbud på ladeanlegg med mitt telefonnummer. Jeg får daglig telefoner fra styreledere som lurer på hvor vi tenker å plassere ladestasjonene eller grave over gressplenen. Da får man kjenne på alt som er viktig for kunden, før jeg må omstille meg til å tenke på hvordan selskapet bør se ut om seks måneder for å håndtere den vanvittige veksten. En nydelig variasjon som gjør at du aldri rekker å bli lei.
Gir ansatte “bunnløs tillit”
– Hva har vært det viktigste for deres suksess?
– Fra starten av reisen har det definitivt vært en stor fordel å være et utspring fra BKK og Hafslund Eco. Det har gitt oss mye gratis drahjelp i markedet, samtidig som jeg er opptatt av å bygge fart i selskapet. Mitt bidrag til det er å gi alle bunnløs tillit, krav om ikke å overanalysere, og tilnærmet ubegrenset beslutningsmyndighet. Det gjør at vi får besluttet raskt. Skulle det vise seg at vi tok feil, er det bare å endre kurs like raskt. I et marked hvor konkurransen er knallhard og “alt” er likt, mener jeg at omstillingstakt er avgjørende over tid.
– Hvilke fem råd vil du gi de som nå skal starte sin gründerreise?
- Lanser produktet lenge før du egentlig hadde tenkt. Verifisering av produktet ditt skjer ute hos kunden og ikke blant likesinnede på kontoret.
- Kjør flest mulige iterasjoner. Har du de ti første potensielle kundene, kjører du pitchen for kun én av gangen. Mellom hver kunde forbedrer du det som ikke fungerte på den forrige.
- 80 prosent er godt nok. Du har ikke tid til å blankpolere det du gjør, enten det er websider, produktark eller kundedialog. Faren for at alt du har gjort skal “kastes på sjøen” i morgen er overhengende.
- Ansett folk som dekker opp for dine skyggesider. Vet du ikke hva det er, spør dem du jobber sammen med.
- Deleger, deleger, deleger. Døgnet har ikke nok timer, og farten blir for lav om du skal mene noe om alt.
Gründerforbilde: Edgar Vårdal Aksnes, adm. direktør i Tibber, er et av Bjørheis norske gründerforbilder. Foto: Tibber
– Hvem er ditt gründerforbilde?
– Det er jo så mange flinke gründere i Norge om dagen, men skulle jeg velge et par stykker, så måtte det bli Edgeir Vårdal Aksnes i Tibber, og Magnus Haug Wanberg i reMarkable. Edgeir & Co har gjort en fantastisk jobb med å få med de rette investorene som skal til for at Tibber forsetter den eventyrlige veksten i et knalltøft strømmarked. Ham var jeg så heldig å ha en prat med rett før sommeren. Bra kar som delte mye av sine erfaringer. Noe av det viktigste jeg sitter igjen med er “planlegg for suksess!” Kanskje lett å si når man har fått det til, men det å ikke gjøre det gjør at du taper mye tid som du aldri klarer å ta igjen. Det blir litt for mye stein på stein her oppe på berget.
Noe av det viktigste jeg sitter igjen med er ’planlegg for suksess!’
– Jobben som Magnus & Co har gjort i reMarkable står det respekt av. Det å bygge et globalt high-end hardwareselskap fra Norge, på linje med Apple om vi skal dra på litt, er jo mildt sagt imponerende. Vi har gjort et forsøk på å få ham inn i styret, men han takket høflig nei. Men åpnet opp for å vurdere det på nytt når vi er størst i Europa. Det blir vi jo, så da skal jeg spørre han om hvordan de har jobbet med rekruttering og branding av selskapet over tid for å tiltrekke seg så mye flinke folk.
Kjenner du en spennende gründer vi burde ta en prat med?
Tips oss her!