I Kapitals nettspalte Gründerpraten ønsker vi å bli bedre kjent med Norges yrende gründermiljø.
Neste kvinne ut er Silje Landevåg, gründer av netthandelstjenesten Get Inspired, som hun i desember solgte deler av for å satse på ny. Denne gang for å bygge opp investeringsselskapet “Do it with passion by Silje”. Hennes første investering var i det Trondheimsbaserte investeringsselskapet Salvesen & Thams, som står bak blant annet Sabrura, Jordbærpikene og Big Bite.
42 millioner kroner i overskudd
Landevåg begynte å bygge nettbutikken Get Inspired fra kjøkkenbenken i sin lille Oslo-leilighet i 2009. Siden den gang har selskapet vokst i rekordfart, og har i dag 3.300 kvadratmeter lagerplass og 70 ansatte.
Sortimentet er fylt av produkter fra mange, kjente merkevarer, og selskapet omsatte for 400 millioner kroner i fjor og endte med et resultat før skatt på 42 millioner kroner.
– Hvorfor ble du gründer?
– Jeg har alltid hatt en drøm om å starte noe eget, inspirert av mine foreldre, som begge har vært gründere. Planen var derimot å få litt jobberfaring først, men det rakk jeg aldri. Da jeg var ferdig på gründerskolen som 24-åring i 2009, møtte jeg på finanskrisen og et tøft jobbmarked. Parallelt med at jeg var jobbsøker arbeidet jeg med en forretningsplan. I utgangspunktet synes jeg ideen bare var sånn passe god. Men etter hvert som planen utviklet seg og jeg fikk god tilbakemelding på markedsundersøkelsen, begynte jeg å få troen. Jeg tenkte at jeg ikke hadde noe å tape på å prøve, og at erfaringen jeg ville få var verdt det. Jeg satset heller ikke mer enn jeg hadde råd til å tape. Oppstartskapitalen var på 200.000 kroner. I tillegg hjalp det veldig at pappa pushet meg til å tørre å prøve.
– Gründertilværelsen er mentalt krevende
– Hva er det beste med å være gründer?
– Skapergleden, friheten og varierte dager. Det at jeg får brukt hele meg og være både kreativ, nytenkende, strategisk og analytisk. I tillegg får jeg jobbet med dyktige folk og opplevd mye. Læringskurven har vært ekstremt bratt, både faglig og personlig. Det er fantastisk å ha lidenskap for jobben, da den er en så stor del av livet. Den er også favoritthobbyen min.
– Hva har vært mest utfordrende på din gründerreise?
– Følelsen av å ikke strekke til og være profesjonell nok. Jeg startet som 24-åring med bakgrunn innen markedsføring. Du må håndtere alle felt, for det kan ta årevis før du har råd til å ansatte flere hender, annen kompetanse, eller investere i nye systemer. Det er krevende å brøyte vei og tilegne seg kunnskap om alle fasene man går igjennom når selskapet vokser raskt. Jeg har flere ganger gjort og sagt ting jeg ikke burde, i uvitenhet. Som gründer er det avgjørende å lære, erfare raskt og hele tiden søke ny kompetanse. Gründertilværelsen er mentalt krevende til tider. Det er fantastisk deilig når det flyter og går bra, og ekstremt tungt de periodene hvor bildet er motsatt.
Starter på ny
– Hva skiller din arbeidsdag fra å være en ansatt?
– Ansvaret og risikoen jeg tar på meg. Som bedriftseier går du all in, både med hjerte og kapital. Til syvende og sist er vi ansvarlig for hele bedriften, og kan ikke bare slutte i jobben. Dagene som gründer er varierte, ettersom alle arbeidsoppgaver må løses – enten du har kompetanse på det eller ei. Det gjelder alt fra å lage forretningsplan, ha kontroll på økonomien og utføre administrative oppgaver til å gjøre alt av markedsføring, håndtere eventuelle rekrutteringsprosesser og alt annet som skjer i en bedrift. De første årene gikk jeg personlig til postkontoret for å sende pakkene til kundene, og hadde alle varene sortert i et hjemmesnekret lagersystem som jeg koordinerte, jeg besvarte alle henvendelser på kundeservice, samtidig som jeg utviklet nettbutikken og sortimentet. Tolv år senere er jeg tilbake til start igjen nå som jeg på ny satser på å bygge opp investeringsselskapet “Do it with passion by Silje”. Men denne gang med mer erfaring, mer ressurser og et fantastisk nettverk rundt meg. Jeg føler meg heldig som har mulighet til å søke råd og benytte dyktige samarbeidspartnere.
Brukte sosiale medier og influencere flittig fra start
– Hva har vært det viktigste for din suksess?
– Det er en kombinasjon av mange ting, blant annet timingen på netthandel. Vi var tidlig ute og fikk en god posisjon. Vi hadde et tydelig nisjekonsept med sportsklær for kvinner. Vi har alltid kun brukt markedsmidlene digitalt, og vi har brukt sosiale medier og influencere helt siden oppstarten. I dag er vi ni ansatte som jobber i markedsavdelingen til Get Inspired. Vi har på en måte et in house-byrå, og vi har alltid gjort all markedsføring på egen hånd. Vi har også teft for trender kombinert med at vi er tilpasningsdyktige, både når det gjelder sortiment og markedsføring. Først var vi store på treningsklær, og de siste årene har turklær dominert. Nå øker vi blant annet på fashion, og det blir spennende å se etter corona. Det gjelder å være tett på markedet. Vi er samtidig investert i kompetanse, og har et driftig og kompetent management og gode systemer, blant annet et robotisert lager.
– Hvordan er det å være gründer i Norge i dag, og hva kan politikerne gjøre for at det skal bli enda bedre å være gründer i Norge?
– Det er fint og forholdsvis trygt å være gründer i Norge. Vi har en stat som tar vare på oss om vi i verste fall går på trynet. Gründerskapet er særdeles viktig for Norges utvikling og våre etterkommere. Vi må finne nye kilder å leve av etter oljen og henge med på den teknologiske og bærekraftige utviklingen. Fokus på verdiskapning må komme i tidlig skolealder. Vi må gi folk tro, lyst og guts til å satse – i kombinasjon med verktøyene som trengs for å starte opp og for å lykkes.
Fem gode råd
– Hvilke fem råd vil du gi de som nå skal starte sin gründerreise?
Har møtt forbildene sine
– Hvem er ditt gründerforbilde og hvorfor?
– Odd Reitan og Petter Stordalen. Odd er visjonær, tenker stort og er alltid sulten. Jeg har møtt ham flere ganger, og jeg er alltid supermotivert etterpå. I tillegg er jeg en tilhenger av hvordan de jobber med verdibasert ledelse. Det er en imponerende kultur de har bygget. Petter Stordalen fordi han har bygget sin egen merkevare parallelt med at han har bygget selskapene sine. Han har delt raust av sine erfaringer og inspirerer folk til å tørre å tro på og gå for drømmene sine.
– Hva skulle du gjerne spurt dem om hvis du hadde sjansen?
– Akkurat nå står lunsj med Petter på ønskelisten. Det hadde vært spennende å høre om den første tiden som investor. Hvilke kriterier han satte seg, hvilke case han så på, hvordan han bygget teamet sitt fra den spede begynnelse, og hvordan han strategisk har jobbet med å utvikle sin egen merkevare parallelt med at han har bygget opp Choice. Jeg er nysgjerrig på hvilke tips han har til meg som er helt fersk i gamet. Kanskje har han også noen konkrete investeringsforslag jeg bør se på. Jeg er skikkelig motivert for den nye reisen.
I etterkant av dette intervjuet fikk Landevåg oppfylt drømmen om å også møte Petter Stordalen, gründerforbildet sitt.
Kjenner du en spennende gründer vi burde ta en prat med?