Tesla slo i likhet med mange amerikanske tungvektere forventningene til første kvartal, og analytikerne har i snitt hevet sine kursmål på aksjen etter at kvartalsrapporten ble sluppet i slutten av april. Kursutviklingen har likevel pekt nedover for elbilprodusenten.
Etter et fall på ca. 35 prosent fra aksjekursens all-time high på 883 dollar, som ble nådd i slutten av januar, er Tesla-aksjen stadig opp rundt 400 prosent på 12 måneder. Men mye tyder på at fallet i Tesla-aksjen kan komme til å fortsette.
Solid rapport
Tesla rapporterte i slutten av april om sitt beste kvartalsresultat noensinne på 438 millioner dollar eller 93 cent pr. aksje (justert) i første kvartal, mot ventet 80 cent, til tross for mangel på viktige bildeler i bransjen.
Selskapet tjente også penger på salg av en mindre andel av posten sin i bitcoin.
Tesla leverte 184.800 kjøretøy globalt i kvartalet, mens det var ventet 177.822, ifølge Refinitiv. Inntektene steg 74 prosent til 10,3 milliarder dollar fra 5,99 milliarder i samme kvartal i fjor. Kostnadene vokste noe mindre, nemlig med 70 prosent.
På den negative siden ble det nylig rapportert at Tesla solgte 27 prosent færre elbiler i Kina i april enn i mars. Lokale konkurrenter økte salget, ifølge magasinet Barron’s. Nedgangen for Tesla var enda kraftigere om man justerer for biler som er eksportert videre til Europa.
P/E på 150
Dersom man setter en multippel på 30 ganger inntjeningen i år, som ifølge Refinitiv forventes å havne på 4,8 milliarder dollar, kommer man til en verdsettelse på rundt 140 milliarder dollar. En såpass høy multippel kan muligens forsvares på grunn av Teslas sterke vekst.
Problemet er bare at verdien man kommer frem til, altså med P/E på ca. 30, tilsvarer børsverdien for ett år siden, påpeker Antony Currie i Breakingviews.
Børsverdien er senere femdoblet til rundt 700 milliarder dollar, tilsvarende rundt 150 ganger årets forventede inntjening.
Vanskelig å regne hjem
Den store utfordringen for Tesla som investeringscase er med andre ord stadig at det er fryktelig vanskelig å regne hjem børsverdien. Dette gjelder nesten uansett hva slags scenario man legger til grunn for fremtidig vekst og marginer, som Aswath Damodaran, finansprofessor ved New York University og ekspert på finansiell verdsettelse, har påpekt tidligere.
Dersom man som økonomistudent skal forberede seg på bare én eksamensoppgave i finansiell verdsettelse nå, er det Tesla, viser en meldingsutveksling mellom en student og Damodaran på Twitter, noe som illustrerer hvor spesiell prisingen av Tesla fremstår innen finansfaget.
Som Kapital skrev om i nr. 7, har Damodaran regnet seg frem til verdier på drøye 400 dollar pr. aksje i et “blue sky”-scenario der det meste går Teslas vei. Blir Tesla “bare” en stor bilprodusent blant flere, vil verdien bli langt lavere, og aksjen kan falle så mye som rundt 80 prosent fra dagens nivå, viser beregningene hans.
Vekst ikke lenger konge
Mens Tesla er ned ca. 20 prosent hittil i år, er aksjekursen til trauste BMW opp rundt 17 prosent, hvilket er på linje med Dow Jones’ indeks for bilprodusenter.
I det brede aksjemarkedet legges det for tiden vekt på at økonomien henter seg inn, støttet av en rekke resultatrapporter for første kvartal som har overgått forventningene i markedet. S&P 500-indeksen i USA er nær all-time high. Men ikke alle sektorer på børsen følger med. Bullmarkedet ser ut til å ebbe ut i flere av de store amerikanske tech-aksjene.
Fang+-indeksen på New York-børsen, som foruten Tesla består av ni av de øvrige mest handlede tech-gigantene, er nokså uendret hittil i år, men ned rundt 10 prosent fra toppen i april (se graf).
Selskaper der mye av verdien er koblet til fremtidig vekst og utvikling av nye konsepter, er vanligvis mer sensitive til høyere inflasjon og renter enn mer tradisjonelle produksjonsbedrifter. Dog priser rentemarkedet enn så lenge inn at inflasjonen vil holdes i sjakk de nærmeste årene.
Sykliske aksjer, som har mer å tjene på en konjunkturoppgang på kort sikt, begynte først å skille seg positivt ut etter at Pfizers vaksinestudie ble kjent 9. november i fjor. Den siste måneden har rotasjonen fra vekst til verdi vært veldig tydelig igjen.
Ser man på kjente faktorer i aksjemarkedet, så har aksjer med relativt lavere prisingsmultipler (verdi) gjort det klart bedre enn “momentum”- og “vekst”-aksjer. Utviklingen var motsatt store deler av 2020.
Kursmål langt over kursen
Tesla-kursen ligger i skrivende stund på ca. 570 dollar, mens snittet blant analytikerne har et kursmål på drøyt 700 dollar, ifølge Factset. Kursen har tidligere i år stort sett ligget høyere enn snittet av kursmål, men fallet de siste ukene har snudd opp ned på det. Rundt 43 prosent av analytikerne har for tiden kjøpsanbefaling, hvilket er opp fra rundt 26 prosent i februar.
Som vi skrev om i nr. 7, finnes det kursmål så høyt som 3.000 dollar på Tesla-aksjen. Vel å merke er dette den mest optimistiske spådommen til fondsforvalter Cathie Wood i Ark, investeringsselskapet som blant annet har et fond der Tesla er den største investeringen.
Kundeflukt for Ark
Børsfondet (ETFen) Ark Innovation var en av fjorårets store vinnere etter å ha satset sterkt på Tesla samt en håndfull andre selskaper med fokus på innovasjon. Fondet steg ca. 150 prosent i 2020, men er i år ned over 15 prosent. Fallet er rundt 35 prosent fra toppen i februar, altså omtrent på linje med Tesla.
Ark Innovation er fortsatt opp nesten 100 prosent siden mars i fjor. Tesla er den største aksjeposten, deretter følger selskaper som Shopify, Square, Zoom og Coinbase. Alle fondets ti største posisjoner har hatt negativ utvikling på børsen den siste måneden.
April var første måned med netto utgang fra Ark Innovation siden oktober 2019. Summerer man for de fem viktigste børsfondene under Ark Invest, er to milliarder investordollar trukket ut i mai, ifølge FactSet. Ark har drøyt 50 milliarder dollar under forvaltning.
Fikk starthjelp
Fondets gründer og investeringsdirektør Cathie Wood har etter fjorårets suksess blitt kjent som en av Tesla-aksjens største “influencere”.
Det vakte derfor noe oppsikt da Wood i et intervju med CNBC nylig fortalte at hedgefondforvalter Bill Hwang, med bakgrunn fra Tiger Management, bidro med startkapital i Arks fire først børshandlede fond. Wood fortalte at hun diskuterte aksjemarkedet med Hwang tilbake i 2013. Det oppsiktsvekkende var først og fremst at en av stjerneforvalterne på Wall Street den siste tiden, Wood, hadde en såpass nær forbindelse med en annen kjent investor som preget forsidene av helt andre grunner.
Hwang havnet i søkelyset tidligere i år da fondet han ledet, Archegos Capital Management, gikk overende etter å ha havnet i mislighold med flere storbanker.
Wood fortalte til CNBC at hun ikke har pratet med Hwang nylig, men sendte ham en melding etter nyhetene om Archegos. Wood uttalte for øvrig at hun “elsker posisjonen vår nå, det verste som kan skje for oss er om markedet kun fokuserer på aksjene vi eier – altså innovasjonsselskapene”.
Distrahert av bitcoin
Nylig beskrev Barron’s koblingen til bitcoin som problematisk for Tesla. “Investorene er lei av distraksjonen,” slo tidsskriftet fast, etter flere dager med kursfall.
Men selv om Tesla nå har valgt å droppe planen om å akseptere bitcoin som betalingsmiddel, kan det være mer kurstrøbbel i gjære. Som kommentator John Authers i Bloomberg påpeker, virker entusiasmen rundt toppsjef Elon Musk å gå i bølger.
Tesla-aksjen nådde toppen relativt til markedet i januar, omtrent samtidig med den elleville handelen i den tidligere obskure videospillkjeden GameStop. Deretter kom en periode med oppgang for bitcoin, som flatet ut to måneder senere, da den enda mer spekulative kryptovalutaen dogecoin tok over.
Dogecoin skal ha blitt lansert som en spøk, men verdien har i år gått i taket, tilsynelatende aller mest takket være Elon Musk. Etter at Musk var programleder på satireprogrammet Saturday Night Live tidligere i mai, der karakteren til Musk avsluttet en sketsj med at dogecoin er en “hustle”, falt så verdien med over 50 prosent på få dager.
“Ettersom et narrativ mister kraften til å løfte entusiasmen videre, ser det ut som folk føler behov for å bevege seg til det neste,” skriver Authers. Han spør seg videre hva som kan skje i økonomien, dersom narrativene snur og verdien på slike aktiva “kommer tilbake til jorden”.
Big Short
Det ble nylig rapportert at et kjent navn i finansverden har veddet på at det er noe slikt som vil skje med Tesla.
Michael Burry, investoren som tjente milliarder på å vedde mot verdipapir knyttet til amerikanske boliglån under finanskrisen, satt med salgsopsjoner for drøyt 800.000 aksjer i Tesla ved utgangen av mars, gjennom sitt Scion Asset Management, ifølge Bloomberg.
Burry er kjent fra Michael Lewis’ dokumentariske bok The Big Short fra 2010 og filmen med samme navn fra 2015.
Han har riktignok også tidligere uttalt seg kritisk og veddet mot Tesla-kursen, uvisst med hvilket økonomisk utfall. Burry skal for øvrig ha sittet med en long-posisjon i GameStop før shortskvisen i januar.
Det er ukjent hva Burrys firma har betalt i premie for Tesla-opsjonene, når disse utløper, og hvilken kurs som må til for at veddemålet skal gå i pluss. Verdien på posisjonen var på en drøy halv milliard dollar den 31. mars, og Tesla-aksjen har falt med rundt 14 prosent siden da.