<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Svært optimistisk for bilfrakt

Jørgen Lian i DNB Markets ble kåret til beste analytiker i sektoren shipping i Kapitals analytikerkåring. Her er hans beste aksjetips for 2022.

Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
Investor

Alder: 32
Utdannelse: Siviløkonom fra NHH, har også studert jus ved UiO
Arbeidserfaring: DNB Markets fra 2016, leder for shippingteamet fra 2020

Aksjetips: Höegh Autoliners (kjøp)
Sluttkurs 1. februar: 25,50 kroner
Kursmål: 34 kroner
Begrunnelse: Vi er svært optimistiske med tanke på bilfrakt i 2022. I 2021 så vi et fraktmarked i bedring, noe som har ført til stadig positive overraskelser på inntjeningen i selskapene. Fremover står vi foran en betydelig økning i fraktvolum når bilprodusentene omsider får bukt med produksjonsflaskehalser. Det er tilnærmet ingen flåtevekst i vente for 2022 og 2023, og når volumene skal fortsette å øke, ser vi god oppside i ratene og tror bedre balanse vil drive opp marginene. Vi er dermed positive til sektoren som helhet. Av selskapene vi dekker trekker vi frem Höegh Autoliners   , hvor vi ser mest oppside med et kursmål på 34 kroner.

I 2021 så vi et fraktmarked i bedring, noe som har ført til stadig positive overraskelser på inntjeningen i selskapene.
Analytiker Jørgen Lian i DNB Markets

Aksjetips: Golden Ocean (kjøp)
Sluttkurs 1. februar: 82,95 kroner 
Kursmål: 139 kroner
Begrunnelse: I tørrbulk ser vi en typisk sesongmessig svekkelse som varer til februar/mars. I år er ratefallet forsterket av svakere kinesisk importbehov knyttet til produksjonskutt før OL, samtidig som regn i Brasil har påvirket eksportkapasiteten. Etter dette tror vi kinesisk import vil ta seg opp igjen, med mål om stabilisering og vekst i økonomien. Vinterens markante økning i kullproduksjon har i våre øyne vist at landet vender tilbake til tidligere suksessoppskrifter når ustabilitet truer, noe som også inkluderer en mer ekspansiv finanspolitikk. Når optimismen tiltar, tror vi investorer vil begynne å se mulighetene for en flerårig opptur i tørrbulksegmentet, med begrenset flåtevekst og stadig strengere utslippsreguleringer som bør stramme til markedet med en “normal” etterspørselsvekst. Her får du i dag aksjer som kan gi nærmere 30 prosent årlig direkteavkastning med utbytter de neste årene, og som implisitt priser de underliggende skipsverdiene til rundt 25 prosent rabatt.