Det var i forbindelse med åpningen av Munchmuseet i fjor høst at Kapital var første medium til å omtale smykkesamarbeidet mellom Juvelér Langaard og Munchmuseet. Den eksklusive forretningen, som også lager egne smykker, hadde tatt initiativ til en serie med Munch-motiver. Prismessig lå disse lavt — til dem å være – mellom 1.900 og 5.500 kroner.
Men med til historien hører selvfølgelig også et utvalg produkter med begrenset opplag, en trend innen luksusverdenen som kundene ikke kan få nok av. Juvelér Langaard har derfor designet 21 ringer i en helt annen prisklasse med to av motivene. Det er snakk om “Skrik” og “Solen”, utformet i hvitt gull med masse diamanter og gule safirer. “Skrik” selges for 205.100, mens Solen har en prislapp på 155.100 kroner. Til sammen er det 42 ringer i denne kolleksjonen.
– En tredjedel er solgt
– Hvordan har salget gått?
– Limited edition-kolleksjonen har hittil vært en suksess. Til tross for manglende turisme og internasjonalt marked har salget gått over all forventning, sier Conrad Langaard, mannen bak Juvelér Langaard.
– Cirka en tredjedel av opplaget er solgt. Kjøperne er både forbrukere og investorer/samlere. Vi går inn i det nye året med stor optimisme og gleder oss til Munch begynner sin aktivitet i utlandet, med utstillinger i både Kina og Frankrike. Og selvfølgelig til åpne grenser og turisme i Oslo, sier Langaard.
Kjøperne er både forbrukere og investorer/samlere.Conrad Langaard
– Viktig med diskresjon
De eksklusive ringene selges via Juvelér Langaard i Stortingsgaten vis-à-vis Theatercafeen, og i butikken i det nye Munchmuseet i Bjørvika.
Butikksjef Mette Dangstorp på Munchmuseet forteller at tre av de 42 ringene, både Skrik og Solen, er solgt via dem.
– Kom det bare kjøpere innom, bladde opp en sekssifret sum og gikk ut med en Munch-ring med masse edelstener på fingeren?
– Det veldig viktig med diskresjon rundt disse kjøpene. Det ønsker Langaard også. Jeg kan ikke si noe særlig om kjøperne, sier Dangstorp, men våger å tilføye:
– Det er tre nordmenn som har kjøpt via museet, og de kommer fra tre forskjellige steder i landet, sier butikksjefen, som i likhet med Langaard har store forventninger til økt salg når utlendingene kommer.
Det er tre nordmenn som har kjøpt via museet, og de kommer fra tre forskjellige steder i landet.Mette Dangstorp
Ringene må uansett bestilles. De skal tilpasses i størrelse til den som skal ha mesterverket på fingeren.
Butikksjefen forteller at de “billige” Munch-smykkene også selger bra:
– Solen uten diamanter er helt utsolgt. Det er også stor etterspørsel etter signetringer.