Er du lei av at flatskjermen fylles opp av stadig flere såkalte kjendiser som du knapt kjenner navnet på, da er dette neppe noen god nyhet.
– Det er blitt sånn at kjendiser er en av ingrediensene man ofte må ha med, sier Henrik Harboe til Kapital.
Han er daglig leder for TV-produksjonsselskapet Nexiko, datterselskapet til det svenske morselskapet med samme navn, og kunne i fjor glede seg over at omsetningen ble mer enn doblet – fra 25 til 52 millioner kroner. Resultatet endte også i solid pluss, med et overskudd på 6,2 millioner kroner – og for første gang ble det utbetalt utbytte på 3,5 millioner.
Det svenske selskapet ble startet i 2012 og kom til Norge i 2015 – som Mexiko – men det navnet var det umulig å bruke i USA, forteller Harboe.
– Da gründerne ville prøve å selge formatene i Los Angeles, måtte navnet endres, og da gjorde de det veldig enkelt og bare byttet ut forbokstaven.
På jakt etter formater
Formater er nemlig hva det handler om i denne bransjen – man må ha gode ideer å selge til TV-selskapene. Nexiko utvikler ideer selv, men produserer også programmer som kommer fra morselskapet i Sverige.
– Vi er veldig heldige som har disse svenskene med en veldig kreativ utviklingsavdeling, som har kommet opp med flere av formatene vi har laget de siste årene. Nexiko er et helt uavhengig selskap – vi er ikke eid av og inne i de store, internasjonale konglomeratene med store kataloger. Da har du et mye større press på deg for å finne opp eget krutt.
Det er drømmen til ethvert produksjonsselskap å ha en slik stripe som går jevnt og trutt, mandag til torsdag.Henrik Harboe, Nexiko
“Jorden rundt på seks steg“ er et annet program fra Nexiko som gikk i to sesonger på NRK, men det er produksjonen av serien “Alle mot alle“ for Discovery/TV Norge som virkelig har fått fart på omsetningen. For uinnvidde er dette et program der duoen Solveig Kloppen og Jon Almaas leder en quiz hvor to lag med kjendiser konkurrerer. Programmet går fire dager i uken.
– Vi lager nå 100 episoder i året, spredt på to sesonger. Det er drømmen til ethvert produksjonsselskap å ha en slik stripe som går jevnt og trutt, mandag til torsdag, forteller Harboe.
“Alle mot alle” sto i fjor for langt mer enn halvparten av omsetningen.
– I år blir det nærmere halvparten. Vi har ikke den samme veksttakten, men kommer til å vokse betydelig også i år. Kanskje ender vi på 70 millioner, sier Harboe, som sammen med sine kolleger Jens Christian Bull og Kristian Westgaard sitter på i alt 33 prosent av aksjene i selskapet.
Vil også lage TV-serier
“16 ukers helvete” med Martin Johnsrud Sundby er også et Nexiko-produkt. Programmet ble kritisert for helt feil kroppsfokus, men fikk nettopp derfor den oppmerksomheten man drømmer om i bransjen.
– Og det ble også nominert til Gullruten, konstaterer Harboe.
“Korps United” er et helt ferskt program som nå går på TV 2, og Harboe har dessuten et par andre formater på gang. Men han er også svært bevisst hvor avhengig selskapet i øyeblikket er av ett enkelt program.
– Vi er veldig sårbare når vi bare driver med klassisk reality-underholdning. Vi vil vokse også her, men ønsker i tillegg å starte et eget scripted-selskap som lager drama, den typen programmer man gjerne ser på i form av TV-serier på strømmetjenestene, sier han.
Harboe leder et selskap med syv fast ansatte, men TV-produksjonen består i stor grad av innleide og innkjøpte tjenester. Produksjonen av “Alle mot alle” omfatter for eksempel så mange som 40 personer.