Oliver Solberg kjørte i 2020 både EM og VM for Skoda, og i periodene med nedstengning kombinerte han dette med en helt ny virksomhet der ratt og pedaler ble erstattet med konsoll og dataskjerm.
– I de tre månedene der det var helt stengt, startet Oliver en serie med e-gaming eller e-sport sammen med selskapet Codemaster og deres spill Dirt Rally, forteller Solberg.
Rallystjerner krever 34 millioner kroner av bettinggründere
VM i Rally opererer på flere nivåer, og Oliver Solberg kjørte i 2021på nivå 2, i WRC2. Denne klassen ble i fjor vunnet av en annen nordmann, Mads Østberg.– Spillet samlet nesten 18.000 deltagere over hele verden. Vi arrangerte seks løp og fikk sponsorer til å donere priser. Fra Volkswagen fikk vi for eksempel en glasspokal som deres team hadde vunnet tidligere.
Starter i Monte Carlo
I år har imidlertid hans arbeidsgiver Hyundai valgt å la 21-åringen kjøre mot verdens aller beste rallyførere i WRC eller Rally 1. Starten på sesongen er allerede neste helg, med det klassiske Monte Carly-rallyet. Oliver Solberg deler riktignok den tredje Hyundai-bilen med spanske Dani Sordo, men nordmannen vil være i aksjon de aller fleste rundene.
– Det er ikke helt bestemt, men han kjører i hvert fall de to første løpene, Monte Carlo og Rally Sweden i februar, sier Solberg.
Det er ikke helt bestemt, men han kjører i hvert fall de to første løpene, Monte Carlo og Rally Sweden i februar. Pernilla Solberg
Med sønnen mer eller mindre ute av familieselskapet blir både omsetning og sannsynligvis også underskuddene ytterligere redusert, men Pernilla Solberg kan ikke gi oss noen tall for hvordan 2021-regnskapet endte. Det eneste som er sikkert er at både utgiftene og sponsorinntektene blir mindre, det samme vil også gjelde årets regnskap.
Audi krever importforbud for Stenshagen
Nytt av året, både for Oliver Solberg og de andre førerne, er at årets VM for første gang vil bli kjørt med hybridbiler.
– Det blir veldig spennende å se hvordan de ulike lagene har løst dette, hvordan de kombinerer de to drivlinjene. Like spennende blir det å se hvordan bruken vil bli i praksis ute på strekningene, sier Pernilla Solberg.