Da Einar Film & Fortellinger ble etablert, ville eierne ha et nøkternt navn som representerte erkenordmannen, og endte opp med en liten hyllest til Einar Gerhardsen og Einar Førde. Men det er ikke noe nøkternt ved inntektene selskapet har oppnådd de siste årene.
I fjor endte omsetningen på rekordhøye 146 millioner kroner, mot 119 millioner året før. Resultatet etter skatt økte fra 2,3 til 5,4 millioner kroner, og det var for tiende året på rad rom for utbytte, denne gang på 3,5 millioner kroner. Gjennom årene har Einar Film & Fortellinger betalt ut til sammen 33 millioner kroner.
– Det var et spesielt år der det handlet om å tenke annerledes og få gjennomført ting. Vi ante jo ikke om vi hadde jobb en gang, sier Guri Neby, som er styreleder, største aksjonær og den ledende kreative kraften i selskapet.
Livekonserter bak betalingsmur
Kreativitet var et nøkkelord for Einar Film & Fortellinger gjennom fjoråret. Selskapet ble blant annet med på vier.live-konseptet, der det ble arrangert ti konserter på ti dager, med store navn som Aurora, Sigrid og Girl in Red.
– Det var mange gratisinitiativer på denne tiden, der man kunne vippse litt her eller der, men vi ønsket å bidra til at kulturarbeiderne også fikk betalt, forteller Neby om plattformen, som ble bygget for å skape både betalingsmur og inntekter.
Vi kunne ikke caste forskjellige familiemedlemmer, det var jo ikke lov.Guri Neby, Einar Film & Fortellinger
– Det var rett og slett et helt nytt produkt, og ga oss også en boost – ringvirkninger – i det arbeidet vi vanligvis driver med.
– Som er, eller har vært, reklamefilm?
– Ja, og jeg tror kundene merket at vi faktisk klarte å gjennomføre noe. Vi tok litt på ordet det Erna sa om at vi skulle være virksomme. Vi har hatt en helt fantastisk gjeng som klarte å produsere, selv med ekstreme utfordringer som en pandemi.
– Men ikke et helt normalt år?
– Smittevernreglene måtte overholdes. I mange av reklamefilmene vi gjorde, ser man at det bare er én og én skuespiller inne i rommet. En familie som skulle filmes, måtte være en ekte familie – det var jo ikke lov å caste forskjellige familiemedlemmer. Både vi, byråene og kundene vi jobber med, var veldig opptatt av at sikkerheten ble overholdt.
Mer film og drama
På nettsidene til Einar Film & Fortellinger leser vi at Aksel Hennie regisserte reklamefilmer for blant annet McDonald’s, Kolonial/Oda, Audi, Telia og Grandiosa. Men vi finner ingen ting om produksjonen av dramaserier og spillefilmer, som nå er i ferd med å bli den største delen av virksomheten.
– Det blir snart langt mer synlig. Vi kommer med nye nettsider om et par uker, sier Neby.
Mye av det kunstneriske skjer i datterselskapene, blant annet Willy Nikkers, som tar seg av de litt mindre produksjonene. Men det er det heleide datterselskapet Einar Film Drama som vil få den største veksten de neste årene. Den startet allerede i 2020, med en økning i omsetningen fra rundt null til 20 millioner kroner.
– Vi gjennomførte en produksjon for Viaplay av serien Delete Me, riktignok med et opphold i opptakene fra 12. mars til midten av juni. Nå er vi i gang med sesong to, forteller Neby.
I reklame skal alt gå lynraskt, mens drama og film er en tålmodighetsprøve.
– Det som kommer av produksjoner neste år, har vi jobbet med i tre år. Men nå løsner det veldig, sier styrelederen, og forteller at selskapet har fått støtte til to spillefilmer og grønt lys til to eller tre TV-produksjoner med forskjellige aktører.
Nytt segment
Noe av det som tar mest tid er å sikre finansieringen av produksjonene fra fond, både norske og utenlandske, pluss for eksempel Norsk Filminstitutt (NFI). Einar Film Drama har blant annet fått 8,5 millioner kroner i støtte fra NFI til filmen “Oppdraget”, med regi av Jens Lien, og 12 millioner i støtte til filmen “Håndteringen av Udøde”, hvor Thea Hvistendahl er regissør. Disse har planlagt oppstart i løpet av 2022.
Men det er først neste år vi får det største rykket for produksjonen av TV og drama.Guri Neby, Einar Film & Fortellinger
– I midten av november har vi også premiere på en true crime for Discovery. “Eva bak sperringene” skal bli en serie på åtte episoder i første omgang. Men det er først neste år vi får det største rykket for produksjonen av TV og drama, sier Neby.
På toppen av dette er Einar Film & Fortellinger også i gang med enda et nytt område.
– Vi ser en økning i såkalt branded entertainment, der reklame og drama spiller sammen. Behovet for å fortelle historier kommer i mange former, og i forskjellige lengder. Når man har andre plattformer enn dem som er basert på betaling pr. sekund, ser vi muligheten til å lage lengre fortellinger, små dramaserier eller dokumentarer for kunder, sier Neby.
Hun forteller at slike kampanjer kan starte på TV, men fortsette på brukernes egne nettsider eller YouTube.
– Hvis den er interessant nok, vil man se alt. Dette segmentet øker i andre land, og vi er klare for å utvikle det her hjemme.