Siden antikkens Hellas og Romerriket har vin vært et ettertraktet luksusprodukt for kongelige, geistlige og den rike overklassen. Selv om dagens utvalg av de mest eksklusive vinene utgjør mindre enn 0,1 prosent av verdens totale vinproduksjon, er nettopp disse vinene en sikker havn å investere i. Ikke sjelden er også de dyreste og mest sjeldne flaskene blitt et statussymbol. Noe som øker etterspørselen. Og prisene – år for år.
Hva og hvor skal jeg kjøpe
Enten du vil gjøre det som en investering, eller har et ønske om å skape gode drikkeopplevelser i fremtiden, er de ulike spesialpolene og vinauksjonene hos Blomquist i Norge dit du går for å skaffe god vin. Det er heller ingen hindring å oppsøke auksjonshus i København, London eller New York for å finne akkurat den rette flasken.
Tall fra Vinmonopolet viser en økning i salget av auksjonsviner i 2021 på 69 prosent sammenlignet med 2018. 7.352 objekter ble solgt til 19,9 millioner gjennom Blomqvist i 2021. Hittil i 2022 har auksjonshuset klubbet vin for over 12 millioner kroner, med fire gjenstående auksjoner i høst og vinter.
Kategorisjef Trond Erling Pettersen opplyser til Kapital at Vinmonopolet anser det er coronaperioden som har bidratt til den økte populariteten i kjøp og salg av vin på auksjon her til lands. Og til at muligheten har blitt kjent for flere gjennom nettauksjoner.
Skal man tjene penger på å kjøpe og selge vin, må man tenke konservativt, forteller de fleste vinsamlere som Kapital er i kontakt med. Vil man gjøre trygge og gode vinkjøp, kommer man ikke bort fra de klassiske vinområdene i Frankrike og Italia. Slike som Bordeaux, Burgund, Champagne og Piemonte. Men også Tyskland har seilt opp som en svært aktuell kandidat de siste fem årene. De nevnte områdene har siste 30 årene steget mest i verdi.
Portvin og madeira er det alltid interesse for, men prisnivået er fremdeles lavt når man ser på hvilke årganger som finnes tilgjengelig kontra pris.
Skap troverdighet som samler
Troverdigheten en bygger opp som vinsamler handler om tre ting: hvordan du tar vare på vinen i vinkjelleren, orden på innkjøpet og hvordan samlingen totalt sett fremstår.
Vinsamler og restauranteier Heini Petersen hos Vintage Kitchen gir følgende råd for å oppnå troverdighet som vinsamler hos importører og vinprodusenter:
– Bygg opp en vinsamling som inneholder kjente vinområder, basert på klassiske vinprodusenter.
– Kjøp vertikalsamlinger av samme vin, men av ulike årganger, som gir kjøper trygghet for at selger har troverdighet.
Til slutt kommer Heini med enhver samlers store dilemma:
– Bestem deg for hvilke viner du skal drikke og hva slags rullering vinsamlingen skal ha. De fleste samlere må selge litt og kjøpe mer for å skape et godt og stabilt rykte som vinsamler.
Hvilke områder skal du satse på
Klimaforandringene vil etter all sannsynlighet endre definisjonen på hva som er verdens beste vinområder og gi nye vinnere i bransjen. Et godt eksempel er når kjente franske champagnehus etablerer vinmarker i England – på grunn av klimaendringene hjemme i Champagne. Den britiske bobleboomen kan by på gode investeringsmuligheter.
Kapital anbefaler å følge nøye med på produsentene Gusbourne, Nyetimber, Ridgeview, Wiston Estate og Hattingley.
Vinmarker over 1.200 meter over havet
De klassiske vinområdene Bordeaux, Burgund, Champagne, Piemonte og Tyskland opplever en større etterspørsel, og dermed går prisene én vei: Opp. Spesielt i Bordeaux og Burgund er prisnivået blitt så høyt at de aller fleste viner aldri vil bli brukt til sitt opprinnelige formål – å drikkes – men kun er rene investeringsobjekter.
Ser vi mot norditalienske Piemonte, Østerrike og Tyskland, er prisnivået fremdeles relativt lavt.
I Nord-Portugal og Spania kan det lønne seg å rette oppmerksomheten mot de som utvikler seg med nye vinmarker plassert på steder over 1.200 m.o.h. Her oppleves en pågående revolusjon hva gjelder kvalitet. Følg med på toneangivende produsenter som Niepoort (Portugal) og Torres (Spania).
Nordmenn drikker dyrere vin
En betraktning Kapital har gjort, er om salget av viner over 400 kroner de siste 10 årene. Tall fra Vinmonopolet viser en økning fra 94.928 liter i 2012 til hele 888.598 liter i 2021.
I kroner og øre utgjorde salget i 2012 79,8 millioner (98,63 millioner justert for inflasjon), mens 2021 endte på formidable 813,7 millioner kroner.
Kategorisjef Pettersen forklarer at den store økningen i både kvantum, volum og omsetning for flasker over 400 kroner naturligvis må sees i lys av følgende: I denne prisklassen finnes langt mer vin å velge mellom i dag enn for ti år siden. Samt at flere populære vintyper har passert 400 kroner i salgspris pr. flaske for hvert år som har gått i perioden.