Podimo er en fersk og typisk representant for den endringen som nå er i full gang i podkast-markedet. Det store flertallet av sendinger og episoder har ivrige lyttere kunnet plukke og velge der de ville, men nå kan vi etter hvert få se en overgang til en mer Netflix-lignende ordning. Podkastene blir bare tilgjengelige på den eller den plattformen, og det koster noen kroner å høre de mest populære. Tidligere var det bare NRK som finansierte produksjon av podkaster, men nå kommer det flere.
Jan Thomas, Tone Damli, Lilli Bendriss og Iselin Guttormsen, det er kvartetten som møter brukerne av Podimo når de åpner appen. Tjenesten er bare tilgjengelig i en app, portalen må åpnes på en mobil enhet, men i tillegg til podkaster ligger det også mengder av lydbøker tilgjengelige for alle som betaler 79 kroner eller 169 kroner i måneden. Man kan også nøye seg med et gratis prøveabonnement.
Visjonen var rett og slett å lage et nytt økosystem for podkastere, for kapitalisering av podkaster, skape en ekstra inntektsstrøm.Fride von Porat, Podimo
I likhet med flere av konkurrentene har ikke Podimo sin opprinnelse i Norge. – Tjenesten ble startet i Danmark i 2019 av en gruppe gründere med bakgrunn fra både Spotify, Netflix og telebransjen, sier Fride von Porat. Hun har fått tittelen norgessjef på nettsidene.
– Visjonen var rett og slett å lage et nytt økosystem for podkastere, for kapitalisering av podkaster, skape en ekstra inntektsstrøm.
Tyskland, Spania og flere land i Sør-Amerika ble en del av Podimo-kartet, før Norge nå også er tegnet inn.
Bakgrunnen til von Porat matcher godt innholdsprofilen til Podimo. Hun jobbet i seks år i Storytel før hun nå skal få på plass noe som også skal bli en strømmetjeneste for lydbøker. – Podimo er den første norske appen som tilbyr både podkast og lydbøker i samme app, forteller hun.
Brukerstyrt betalingsmodell
– Det er rett og slett et skifte i podkast-bransjen, fra gratis til betalt. Det beste innholdet kommer nå gjerne til å ligge bak en betalingsmur, innenfor en abonnementsordning, fortsetter von Porat.
Podimo har dessuten en betalingsmodell som også tar hensyn til den store hopen med podkaster og podkastere.
– Vi har skreddersydde avtaler overfor de podkastene vi kjøper inn og som blir tilgjengelige for abonnentene. Prisen avhenger av flere faktorer, og omfatter selvfølgelig hvor mange lyttere de har, men det er ingen ferdig mal for den endelige betalingen.
Men i tillegg har Podimo det von Porat beskriver som en brukerstyrt betalingsmodell for de podkastene som ligger åpne, for det store flertallet av podkaster man kan høre på helt gratis uten å måtte tegne noe abonnement eller registrere seg. Halvparten av det beløpet abonnentene betaler inn går til den eller de podkastene som de spiller av.
Vi lar von Porat forklare nærmere. – Jan Thomas får ikke noe ekstra betalt avhengig av hvor mange lyttere han har, han får et fast beløp. Det samme gjelder alle de andre som står bak de øvrige podkastene bare abonnentene har tilgang til.
Men for alle andre, de som ligger utenfor betalingsmuren, er det også penger å hente hver gang de blir spilt av. – Det er en delingsmodell som Podimo praktiserer i alle land der portalen er tilgjengelig, fortsetter von Porat. – Av et abonnement på 79 kroner går noe til Apple eller andre faste kostnader, av det som er igjen går halvparten direkte til de podkastene som spilles av.
Det kan kanskje handle om 35 kroner fra hver abonnent. Det er ikke de samlede abonnementsinntektene som fordeles, men de pengene hver enkelt abonnent betaler inn hver måned. Hvis vedkommende bare hører på en podkast, havner alle de 35 kronene hos denne.
– For en podkaster som ikke ligger eksklusivt hos oss vil det ta tid å tjene penger, det er ikke en kjempestor inntektsstrøm, men den kommer på toppen av det de allerede henter inn fra reklame og sponsorer, sier von Porat.
- Dette er en delingsmodell som alle bruker?
- Nei, faktisk ikke, det er en endring som har skjedd de siste par månedene.
Lisensierer innhold
Podimo produserer ingen av podkastene i eget studio, alt innhold kommer fra eksterne produksjonsselskaper. – I de andre landene har vi så vidt begynt å produsere eget innhold, men i Norge lager enten noen podkast på bestilling fra oss eller de har en idé som matcher den profilen vi ønsker å ha.
– Hvilken profil er det snakk om?
– Vi fokuserer på målgruppen 30 til 45 år, sier von Porat, og hun teller i øyeblikket opp et drøyt dusin eksklusive podkaster bak betalingsmuren i appen.
Podimo har inngått avtale med blant annet Amazon-eide Wondery, der vi lager danske, norske, spanske og tyske versjoner av et åndsverk eller et konsept.Lina Tandberg Martens, Podimo
Originale ideer, fra Podimo selv eller en ekstern aktør, er en av kildene til podkaster. – En annen er lisensiering av innhold, forteller innholdssjef Lina Tandberg Martens. – Podimo har inngått avtale med blant annet Amazon-eide Wondery, der vi lager danske, norske, spanske og tyske versjoner av et åndsverk eller et konsept. Veldig likt slik TV-bransjen også jobber.
– Et aktuelt eksempel på dette er en podkast som heter Dating Game Killer. Dette er en true crime fra 1970-tallet, som ble kjent fordi morderen hadde opptredener på et dating-show – før det ble kjent at han var seriemorder.
Men det store flertallet av podkaster, både hos Podimo og alle de andre plattformene, er sendinger som ligger gratis ute, tilgjengelige for hvem som helst. – Når en podkaster laster opp en lydfil, vil alle plattformer kunne hente innholdet fra det som på fagspråket kalle åpen RFS, fortsetter Martens. – Ja, hvis du har en nettside, kan du også laste opp alle podkastene som ligger åpent tilgjengelig på RFS, sier Podimos innholdssjef.
Men så var det dette med riktig uttale av navnet. – Det riktige er PODimo, ikke podiiiimo, understreker Martens. Og dette er det tydeligvis mange som lurer på. Første punkt i FAQ-en på nettsidene forklarer brukerne riktig uttale når de skal fortelle om PODimo til familie og venner.