Diskusjoner rundt privatflybruk har vært et hett tema i sommer, og en rekke kjendiser har fått hard medfart i mediene for å fly mye privatfly og dermed bidra til store klimagassutslipp. “Kardashian”-stjernen Kylie Jenner – som postet et bilde av seg selv og kjæresten Travis Scott på Instagram foran to privatfly, hvor hun skrev “skal vi ta min eller din?” – fikk som kjent kraftig kritikk da det ble kjent at hun hadde flydd 17 minutter med fly fremfor å bruke 45 minutter på å kjøre strekningen med bil. Elon Musk skal angivelig ha flydd enda kortere turer – noen av dem skal ha vart i kun fem minutter. Popstjernen Taylor Swift toppet på sin side den såkalte verstinglisten. Ifølge en fersk undersøkelse fra det bærekraftsdrevne markedsføringsbyrået Yard skal privatflyet hennes ha hatt 170 avganger mellom januar og midten av juli. Til sammen skal flyet ha vært i luften i over to uker.
Blant de norske kjendisene er det særlig Petter Stordalen som har fått gjennomgå for sine tilsynelatende flyvaner, som den svenske klimaaktivisten Greta Thunberg mener er uforsvarlige.
En rekke personer både i Norge og internasjonalt har altså latt seg provosere over rikingenes privatjetbruk. Partiet Rødt vil sågar forby private jetfly. Men hvor mange rikinger eier egentlig privatfly i Norge? Hvorfor har de privatfly? Hvor mye flyr de – og til hvilke destinasjoner?
Kapitals gjennomgang av Norges luftfartøyregister indikerer at listen over norske milliardærer med privatfly er beskjeden. Samtidig bærer flyenes aktivitetslogg preg av at bruken er langt fra så snobbete som mange kanskje tror.
– I virkeligheten lever vi i en helt annen verden enn det som blir fremstilt i mediene. Hvis du regner litt på dette, vil du se at privatflyet er et verktøy, ikke noe man bruker for å flotte seg, sier mangemilliardær Jakob Hatteland fra Nedre Vats utenfor Haugesund.
I virkeligheten lever vi i en helt annen verden enn det som blir fremstilt i mediene.Mangemilliardær Jakob Hatteland
Milliardærflyenes aktivitet siste tre måneder
– Petter Stordalens og Øystein Moans fly: Bombardier Challenger 350. 91 flyturer. Drøyt 170 timer i luften.
– Kjell Inge Røkke/TRGs fly: Beechcraft King Air B200. 76 flyturer. 76 timer i luften.
– Kjell Inge Røkke/Akers fly: Dassault Falcon 8X. 31 flyturer. Drøyt 90 timer i luften.
– Reitan-familiens fly: Dassault Falcon 2000LX. 75 flyturer. Knappe 120 timer i luften.
– Helene Sundts fly: Bombardier Challenger 350. 61 flyturer. Over 120 timer i luften.
– Jakob Hattelands fly: Bombardier Challenger 350. 65 flyturer. Knappe 100 timer i luften.
– Stein Erik Hagens fly: Gulfstream G280. 40 flyturer. 67 timer i luften.
– Bjørn Rune Gjelstens fly: Dessault Falcon 7X. 38 flyturer. 48 timer i luften.
– Olav Nils Sundes fly: Bombardier Challenger 604. Ni flyturer. 16 timer i luften.
Timepris: 50.000 kroner
Seriegründer og investor Hatteland slo seg for alvor opp etter at han solgte majoriteten av Autostore til det Wallenberg-kontrollerte oppkjøpsfondet EQT. I fjor sto han oppført med en formue på 5,15 milliarder kroner på Kapitals liste over Norges 400 rikeste personer, og han har eget privatfly. Det er en Bombardier Challenger 350 fra 2017, med plass til ni passasjerer. Prisen var 168 millioner kroner, ifølge regnskapet til selskapet som eier flyet (Jakob Hatteland Group Services).
Privatjeten til Hatteland blir relativt mye brukt. De tre siste månedene er det registrert 65 flyturer, ifølge flysporingsplattformen Flightaware. Det er omtrent like mange turer som flyene til Steven Spielberg (61 flights), Kim Kardashian (57 flights), Oprah Winfrey (68 flights) og Kylie Jenner (64 flights) fløy i løpet av et drøyt halvår. De nevnte står alle på den såkalte verstinglisten til Yard.
Hattelands fly har totalt vært i luften i knappe 100 timer de tre siste månedene. Flere av turene er mellom Oslo og Haugesund lufthavn/Karmøy, men i sommer har det også flydd til blant annet Nice, Gran Canaria, Malaga, Verona, Svalbard, Paris og London.
Betyr det at Hatteland har vært på heisaturer med privatfly i sommer?
– 80 prosent av bruken er nok utleie. Alle de turene du nevner her er charterturer for eksterne kunder, forteller Hatteland.
Flyet driftes av Sundt Air, som har spesialisert seg på å drifte privatjeter for norske milliardærer. På vegne av mange av disse leier Sundt Air også ut deres fly.
– Hvis du ønsker å leie flyet, kan du bare kontakte Sundt Air og leie det. Det koster ca. 50.000 kroner i timen, men du kommer langt med 50.000 kroner og det er plass til ni passasjerer, reklamerer Hatteland.
Det koster ca. 50.000 kroner i timen, men du kommer langt med 50.000 kroner og det er plass til ni passasjerer.Mangemilliardær Jakob Hatteland
– Flyet er et arbeidsredskap
IT-gründeren forteller at flyet i all hovedsak brukes til jobbreiser, og at private reiser blir fakturert på samme måte og til samme pris som ved utleie. Totalt bokførte selskapet som eier flyet rundt 20 millioner kroner i inntekter i 2021.
– Det er en ganske annen dimensjon i dette enn det som kommer frem av ulike medieoppslag. For oss er flyet et viktig arbeidsredskap. Jeg mener det er vesentlig for oss å ha et slikt fly her på Vestlandet. Vi driver i en internasjonal bransje og fighter med de store. For å kunne gjøre det må vi kunne bevege oss like raskt som de store. Vi får nå utnyttet reisetiden maksimalt. Flyet gjør oss like tilgjengelige som konkurrentene og viser at det ikke er noe aber at vi holder til i en mindre bygd på Vestlandet, sier Hatteland.
Flyet gjør oss like tilgjengelige som konkurrentene og viser at det ikke er noe aber at vi holder til i en mindre bygd på Vestlandet.Mangemilliardær Jakob Hatteland
Han tilføyer:
– Om denne muligheten blir tatt fra oss, må vi betale “ferry fee” til og fra Haugesund, noe som gjør reisene mindre miljøvennlige og mer kostbare, samt at vi må vente på et evt. ledig fly. Hvis man tenker at det koster rundt 50.000 kroner i timen, vil det koste oss rundt 100.000 kroner ekstra å bruke et leiefly fra f.eks. Oslo. For vi må jo betale for å få flyet fra der det er stasjonert til Haugesund og deretter tilbake igjen. Det er heller ikke slik at vi kan ta et rutefly direkte fra Haugesund til Europa, vi må innom for eksempel Gardermoen og vente der. Da kan ofte en flytur ta en hel dag for oss, det samme gjelder returen, mens vi nå kan gjennomføre slike reiser raskt og effektivt, sier Hatteland.
– Du frykter regjeringens såkalte privatflyskatt, altså forslaget til særregler om skattlegging av privat konsum i selskap?
– Det er bare trist. Om den blir slik som foreslått, må vi selge flyet. Vi fakturerer når vi bruker flyet privat på akkurat samme måte som når det leies ut til eksterne. Men de nye særreglene som er foreslått innebærer at de vil inntektsbeskatte meg, eller eieren av selskapet, for 104 prosent av de 168 millionene hvert eneste år. Det eneste de oppnår ved en slik ordning er å fjerne endel arbeidsplasser og redusere beredskapen rundt omkring i landet. Å ha eget fly har også et beredsskapsaspekt. Under covid leide vi for eksempel ut flyet til luftambulansen, det gjorde også Stordalen, sier Hatteland.
Syketransport i Stordalen-fly
Stordalen har samme type fly som Hatteland. I 2016 omtalte Kapital at hotellkongen oppgraderte flyparken ved å anskaffe seg et flunkende nytt privalfly av typen Bombardier Challenger 350, et business-jetfly som kan fly nonstop i over syv timer. Stordalen fortalte da til Kapital at det nye flyet både skulle brukes av ham selv og leies ut til andre.
Flyet eies gjennom selskapet Jetfly, som Stordalens Strawberry Group tidligere var eneeier av. Men i fjor kom IT-milliardær Øystein Moan inn som medeier (50 pst.). Hvor mye han evt. betalte for å bli medeier i Jetfly, som bokførte 24 millioner kroner i inntekter i 2021 og hadde over 100 millioner kroner i gjeld, er ikke kjent.
Flyet til de to milliardærene har også vært i hyppig bruk i sommer. I løpet av de siste tre månedene er flyet registrert med over 90 flyturer, ifølge Flightaware. Det er omtrent på linje med reisevirksomheten til det utskjelte Taylor Swift-flyet.
Turene varte fra 18 minutter (Southampton–Farnborough) og 23 minutter (Visby–Stockholm/Bromma) til drøyt fem timer (Oslo–Gran Canaria). Totalt var flyet i luften i drøyt 170 timer i løpet av tremånedersperioden.
Et sentralt spørsmålet er om reisevirksomheten skriver seg fra milliardærer på heisaturer – eller for eksempel utleie og jobbreiser.
– Flyet du viser til står i charter hos Sundt Air og har flere eiere og flere klienter. Av sikkerhetshensyn omtaler vi aldri Stordalens reiser. Men vi kan tilføye at flyet er blitt brukt til syketransport og pilottrening, skriver Stordalens kommunikasjonssjef Ida Holen i en epost til Kapital.
– Uttrykk for Akers aktivitetsnivå
I 2020 omtalte Kapital at Kjell Inge Røkkes børsnoterte investeringsselskap Aker ASA hadde gått til innkjøp av en Falcon 8X, til en prislapp på 505 millioner kroner. Flyet har en rekkevidde på 12.000 kilometer. Det betyr at det uten mellomlandinger kan frakte Røkke og Aker-sjef Øyvind Eriksen fra Gardermoen til Australia om ønskelig, og de kan ha med seg opptil 14 andre medarbeidere om flyet fylles helt opp.
De tre siste månedene er det registrert 31 turer med privatjeten, ifølge Flightaware. Flyet har likevel vært i luften i godt over 90 timer. Mange av turene var nemlig relativt lange. Den lengste turen – til Texas i mai – varte i over ni timer. Flyet har også flydd til blant annet Saudi-Arabia, Teterboro i New Jersey og California, i tillegg til typiske europeiske feriesteder som Ibiza og Palma de Mallorca.
Røkkes andre og mindre fly, et Beechcraft King Air B200, som benyttes til kortere flyvinger, har fått lufte seg langt flere ganger enn Akers fly. Det er i skrivende stund på vei fra Gardermoen til Røkkes fødeby Molde. Flyet er registrert med 76 flyturer de siste tre månedene. Total tid i luften var rundt 76 timer. De fleste turene var innenlandsflyvninger som varte mindre enn en time, men flyet har i perioden også flydd til blant annet Marseille og en flyplass litt utenfor Paris.
Til sammen har dermed Røkkes to fly vært på vingene omtrent like mye som privatflyet til Stordalen og Moan.
Betyr det at Røkke har fartet i øst og vest og vært på tidenes heisaturer i sommer?
Kommunikasjonsdirektør Atle Kigen i Aker opplyser at Beechcraft King Air B200, som eies av Kjell Inge Røkkes private selskap TRG, benyttes av Røkke, hans familie, samt leies ut til Aker-selskaper til markedspris når det er hensiktsmessig. Falcon 8X benyttes i hovedsak av Aker og Aker-selskaper til forretningsreiser, og leies også ut til Røkke privat.
– Aker har siden selskapet ble reintrodusert på Oslo Børs i 2004 eid privatfly. For Aker med selskaper og virksomheter i mange land, er privatfly en effektiv og hensiktsmessig måte å reise på for å gjennomføre møter og forhandlinger. Falcon 8X benyttes i hovedsak av Aker og Aker-selskaper, men også av Kjell Inge Røkke. Når flyet leies ut til Aker-eide selskaper og Røkke privat, betales en markedspris. Hva som har vært formålet med de reisene som Kapital viser til og hvem som deltok, vil vi av naturlige grunner ikke kommentere. Men antall reiser er et uttrykk for aktivitetsnivået i Aker, forteller Kigen.
For Aker med selskaper og virksomheter i mange land, er privatfly en effektiv og hensiktsmessig måte å reise på for å gjennomføre møter og forhandlinger.Atle Kigen, kommunikasjonsdirektør i Aker
– Flyet er viktig for virksomheten
Reitan-familien eide tidligere to privatfly, men det ene ble solgt i fjor. Flyet de fortsatt eier, av typen Dassault Falcon 2000LX, ble kjøpt i 2017. Kapital har tidligere anslått prisen på flyet til over 250 millioner kroner. De siste tre månedene er flyet registrert med 75 turer. Det har totalt vært i luften i nærmere 120 timer. Mange av turene er korte innenlandsflyvinger mellom Oslo og Odd Reitans hjemby Trondheim. Der er hovedkontoret til Reitan og flere andre selskaper i systemet lokalisert, mens Reitan Retail, med Ole Robert Reitan i spissen, har hovedkontor i Oslo. Men også Bordeaux-Merignac og Nice i Frankrike, Ibiza og Malaga i Spania samt Billund i Danmark er blant reisemålene. Odd Reitan eier som kjent en luksuseiendom i Marbella, og Rema 1000 er medeier i et av Danmarks mest kjente slott, Gram Slot. Men Billund er også nærme hovedkontoret for REMA 1000 Danmark.
– Reitan Retail bruker nok flyet mest, med tidvis stor aktivitet og etablert i flere land, forteller Berit Hvalryg, presseansvarlig i Reitan.
Flyet leies ikke ut til eksterne når Reitan ikke bruker det, slik de fleste andre nevnte privatflyene gjør.
– Fra januar til nå er splitt 70/30 jobbreiser/privat. Privat bruk faktureres den enkelte bruker til markedspris. Om sommeren er det flere private turer enn normalt gjennom året. Vi opplever at flyet er viktig for vår virksomhet, det er effektivt for våre selskaper fordi vi er såpass omfattende og spredt over flere land med totalt 43.000 arbeidsplasser. Reitan er et av Norges største selskaper, og etter vår oppfatning er det viktig å ha tilgang til effektive hjelpemidler, sier Hvalryg.
Hagen flyr til Sveits og Skottland
I mai i år ble det kjent at Stein Erik Hagen og Erik Bøhler , som hadde terget på seg hyttenaboer og Rødt-politikere for bruk av privatfly til hyttene i Kragerø, la ut sjøflyet sitt for salg. Bakgrunnen skal ha vært at driften av flyet ble mer omfattende og kostbar enn forutsatt. Hagen eier imidlertid fortsatt en langt mer kostbart fly. I 2019 skrev Kapital at milliardæren var i ferd med å kjøpe seg en flunkende ny luksusjet av typen Gulfstream G280. Anskaffelseskostnaden var rundt 180 millioner kroner ifølge regnskapet til selskapet som eier flyet (Aviation Invest). Det har plass til opptil ti passasjerer – og har god rekkevidde, så Hagen kan fly både til Sveits på det årlige World Economic Forum og besøke sin datter Caroline der. Videre kan han fly direkte fra Gardermoen over Atlanteren til New York. Hagen har både en leilighet på Manhattan og et hus på Hamptons, øst på halvøya Long Island.
De siste tre månedene er det registrert 40 turer med privatjeten – blant annet flere turer til eller fra Sveits (Zürich og St. Gallen) og Skottland, der Hagen og familien tidligere i år skal ha kjøpt et eksklusivt jaktgods for 250 millioner kroner ifølge DN. Totalt har flyet de siste tre månedene vært 67 timer i luften. Men det er ikke registrert en eneste tur over Atlanteren til New York i perioden. De lengste turene gikk til Palma de Mallorca, de korteste til Sandefjord.
Lite brukt Sunde-luksus
De to gamle parhestene Kjell Inge Røkke og Bjørn Rune Gjelsten eide som kjent tidligere privatfly sammen gjennom selskapet G&A Air. I 2017 skrev vi at de kjøpte en pent brukt Dassault Falcon 7X maskin – som gikk for å være et av verdens mest avanserte privatfly – for rundt 250 millioner kroner. I 2020 tok imidlertid Gjelsten over eierskapet etter å ha kjøpt ut Aker.
Maskinen har en rekkevidde på 11.000 kilometer. Det betyr at man uten rekkeviddeangst kan farte mellom byer som London og Los Angeles, samt Paris og Tokyo. Men aktivitetsloggen bærer lite preg av hyppige heisaturer. I skrivende stund er flyet hans på vei fra Zürich i Sveits til Maastricht i Nederland, for deretter å fly til London. De tre siste månedene har flyet hatt 38 flyturer og vært totalt 48 timer i luften ifølge flysporingsplattformen. Den lengste flyturen varte i rundt tre timer (Valencia–Oslo), mens den korteste (Oslo–Molde) varte i drøyt 30 minutter. Av andre registrerte reisemål er blant annet Paris, Bordeaux-Mérignac og Toulon-Hyères lufthavn i Frankrike.
Bruken av flyet til Color Line-reder og milliardær Olav Nils Sunde er tilsynelatende svært beskjeden. Flyet, som ble kjøpt i 2002, er av typen Bombardier Challenger 604, og eies gjennom aksjeselskapet Alcam. Prisen var i sin tid rundt 220 millioner kroner. Men luksusen brukes tilsynelatende knapt. Foruten en to timers flytur tur til Oberpfaffenhofen utenfor München i Tyskland første juli, har ikke flyet vært i bruk i sommer, ifølge Flightaware. Totalt er det kun registrert ni flyturer de siste tre månedene. Til sammen har flyet vært i luften i 16 timer, blant annet på vei til og/eller fra Roma, Malaga og Brüssel.
Daglig leder Jens-Hermann Jenssen i Alcam forteller at juli benyttes til årlig vedlikehold av flyet og at det derfor er svært lite i bruk denne måneden sammenlignet med resten av året.
– Årets vedlikehold har blitt ytterligere forsinket i forbindelse med logistikk- og leveranseutfordringer av flydeler. Flyet leies ut til Sundt Air, som drifter og tilbyr flyet på markedet. Det bookes så av eksterne og eier til både jobb- og fritidsreiser. Årene med pandemi vi nå har lagt bak oss, har hatt stor påvirkning på reisebehov og det er derfor for tiden ikke noe klart mønster på bruk, skriver Jenssen i en epost til Kapital.
Sundt oppgraderte flyparken
I fjor skrev Kapital at flere velbeslåtte mennesker i Norge avskiltet sine fly. Blant annet hovedaksjonærene i Sundt Air, søsknene Helene og Christian Sundt. Førstnevnte er Norges rikeste kvinne. Flyet som ble avskiltet var en amerikansk forretningsjet av typen Cessna 680, som ble registrert i 2008 og eid gjennom selskapet Formator. Nå viser det seg at flysalget ikke skyldtes at søsknene ville kvitte seg med privatfly, men snarere en oppgradering av flyparken. I fjor kjøpte de nemlig et nytt fly av typen Bombardier Challenger 350, med prislapp på drøyt 157 millioner, ifølge regnskapet til Formator.
De tre siste månedene er flyet registrert med 61 turer, der den lengste var til Gran Canaria. Flyet har totalt vært i luften i over 120 timer. I sommer har det blant annet flydd til Sardinia, Korsika, Korfu, Sicilia, Paris, Palma de Mallorca, Lanzarote, Gran Canaria, Nice og Palermo.
Betyr det at Norges rikeste kvinne har vært på heisaturer i sommer?
– Helene Sundt har ikke benyttet flyet i denne perioden. På årsbasis utgjør andel av flytimer benyttet av Sundt-systemet eller personer tilknyttet dette ca. åtte prosent av de totale flytimene, og de resterende 92 prosent er utleie, forteller Tor Bratli. Han er sjef for Sundt Air, som drifter alle privatflyene nevnt i denne artikkelen unntatt Reitan-flyet.
Prisen på brukte fly har steget enormt det siste året, og de store flyfabrikkene har aldri solgt flere nye fly enn de har gjort første halvdel av 2022.Tor Bratli, Sundt Air
Bratli forteller at prisen for å leie et privatfly for eksempel på strekningen Oslo–Nice–Oslo vil være fra 240.000 kroner til 480.000 kroner. Temperaturen i privatflymarkedet er nå relativt høy.
– Generelt har det vært oppgang i privatflymarkedet i de senere årene. Prisen på brukte fly har steget enormt det siste året, og de store flyfabrikkene har aldri solgt flere nye fly enn de har gjort første halvdel av 2022, forteller Bratli.
Hverken Stein Erik Hagen eller Bjørn Rune Gjelsten ønsker å kommentere saken. Øystein Moan besvarte ikke Kapitals henvendelse innen deadline.