<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Tror energikrise kan øke elbilsalget

Til tross for store leveringsproblemer som følge av mangel på chipper økte elbilsalget kraftig på verdensbasis i fjor. Og energikrisen i Europa vil øke elbilenes popularitet, spår Elbilforeningen.

Optimist: I 2027 er ti prosent av verdens bilflåte elbiler, spår Christina Bu, leder i Elbilforeningen. Foto: Elbilforeningen
Næringsliv

Det internasjonale energibyrået (IEA) melder at det ble solgt 6,6 millioner ladbare biler på verdensbasis i 2021. Det tilsvarer ni prosent av alle nye biler og innebærer en tredobling av markedsandelen for biler på strøm de siste to år. Tallene fra IEA skiller imidlertid ikke på elbiler og ladbare hybrider, slik vi gjerne gjør i Norge.

– Jeg tror det overrasker mange hvor raskt utviklingen går, men det overrasker ikke oss i Elbilforeningen. Dette er både gledelig og viktig. Norge ligger foran i utviklingen, men endel land opplever nå raskere utvikling enn det Norge gjorde for noen år siden, sier Christina Bu, leder i Elbilforeningen, og hun legger til:

– Men utviklingen kunne gått enda raskere, for produsentene har slitt med enorme leveringsproblemer det siste året. Elbiler inneholder mye chipper og mye teknologi som det ikke har vært mulig å oppdrive. Knapphet på dette har rammet elbilprodusenter enda hardere enn produsenter av fossile biler fordi bensin- og dieselbiler ofte ikke er “så tekniske”, poengterer hun.

Energimangel

– Med krigen i Ukraina blir problemene med energitilgang enda større, hvordan tror du det spiller inn på elbilsalg?

– Plutselig har vi gått fra å ha stort energioverskudd i Norge til en helt annen situasjon. Jeg er usikker på i hvilken grad dette påvirker elbilsalget på kort sikt. Men hva vi observerer mer og mer, er at bilprodusentene virkelig har fått fart på seg og kjemper hardt for å vinne teknologikappløpet, og dermed utvikler de flere nye elbilmodeller, sier Bu.

Hva vi observerer mer og mer, er at bilprodusentene virkelig har fått fart på seg og kjemper hardt for å vinne teknologikappløpet, og dermed utvikler de flere nye elbilmodeller.
Christina Bo, leder Elbilforeningen

Med en elbilandel i nybilsalget på over 64 prosent i fjor (86 prosent om man inkluderer ladbare hybrider) er denne trenden veldig synlig i Norge, men Bu tror at man kommer til å se det samme også internasjonalt.

– Ved at man utvikler og markedsfører elbiler som de nye, kule bilene å kjøpe, vil produsenten presse frem dette. På den annen side vil også produsentene velge å selge de mest lukrative fossilbilene, som de tjener gode penger på, i de markedene de kan så lenge som mulig, men flere markeder sier nei takk. I for eksempel i Sør-Amerika sier de at de ikke vil bli en dumping ground for gammel teknologi, så det blir veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg, sier hun og legger til:

– Men det viktigste er at elbiler er langt mer energieffektive, man trenger faktisk mindre energi totalt sett med en elbil enn en fossil. Når energi er blitt en mangelvare, så vil knappheten bli enda større hvis man fortsetter å bruke fossile biler, sier Bu.

Elbiler er langt mer energieffektive, man trenger faktisk mindre energi totalt sett med en elbil enn en fossil.
Christina Bu, leder Elbilforeningen
Globalt kappløp: Tyske kvalitetsprodusenter som BMW vil få konkurranse av en hel flom av elbiler fra Kina som har om lag 400 bilprodusenter. Foto: BMW / Foto: BMW

Enorm elbilproduksjon i Kina

Det er Europa, USA og Kina som leder an i elbilsalget, og særlig i sistnevnte marked øker salget av elbiler kraftig. I 2021 ble salget i Kina tredoblet i forhold til året før og landet på omlag 3,4 millioner elbiler, ifølge IEA. Og det ble solgt flere elbiler i Kina i 2021 enn i hele verden i 2020. På månedsbasis økte elbilsalget i Kina i fjor fra en andel på 7,2 prosent i januar til nesten 20 prosent i desember, så trenden er i kraftig vekst.

Kina har også satset enormt på å bidra til en elektrisk bilflåte og har rundt 400 bilprodusenter totalt – trolig produserer storparten av dem biler som går på strøm.

– Jeg vil tippe at majoriteten er elbiler. De fleste av de største selskapene er godt i gang, slik som SAIC, Dongfeng og GEELY. I tillegg er det mange nye kinesiske elbilprodusenter, forteller Bu.

Målet til kinesiske myndigheter er at elbiler skal nå en markedsandel på 20 prosent i 2025, og med dagens tempo ser det ut til å være innen rekkevidde. Målet i Norge er som kjent betraktelig mer ambisiøst: ingen nye fossilbiler solgt i 2025, kun nullutslippsbiler!

Men det er et mål som mange tror kan bli svært vanskelig å nå. De det passer for å bruke elbil har allerede byttet, og for resten innebærer elbilbruk trolig litt større ulemper. Og selv om man kommer nær målsetningen, vil det fortsatt være mange fossile biler på veiene i mange år fortsatt.

Verden når 10 prosent i 2027

Pr. i dag går over 80 prosent av bilflåten i Norge enten på bensin eller diesel. Og globalt sett er det mye, mye dårligere stelt. Bare under en prosent – 0,9 prosent – av alle verdens biler går på strøm!

– Når gjetter du på at dette tallet vil passere 10 prosent?

– For Norge tok det syv år fra vi var under en prosent (0,7 prosent i 2013) til vi var over 10 prosent (12,1 prosent) i 2020. Vi tror utviklingen kan gå raskere for resten av verden. Om jeg skal gjette på et år, så blir det 2027, avslutter Bu optimistisk. 

I Norge er det en utbredt oppfatning at sterke incentiver og kraftig subsidiering drev elbilsalget frem, og politikere i andre land skal grave dypt i verktøykassen for å finne lokkemidler med lignende effekt.

Vi tror utviklingen kan gå raskere for resten av verden.
Christina Bu, leder Elbilforeningen