– Å være digital har seilt opp til toppen av mange organisasjoners prioriteringsliste på grunn av pandemien. Det har vært et utrolig forretningsår, sier Kimberly Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge, over video fra hjemmekontoret på Bygdøy. – Microsoft jobber sammen med nesten alle selskaper i landet og blir involvert i en bredde av sektorer, hvor noen gjør det svært godt, mens andre har det veldig tøft. Vi har fått kjenne på både de positive og negative effektene av pandemien.
Men for Microsoft Norge selv har pandemien stort sett slått positivt ut. Iallfall om vi ser på fjorårets regnskapstall.
Fra 2019 til 2020 økte omsetningen i Microsoft Norge med over to milliarder kroner, fra snaut 3,1 milliarder kroner til 5,3 milliarder kroner. Det tilsvarer en skyhøy omsetningsvekst på over 70 prosent.
Resultat før skatt økte også – med 40 prosent – fra 277 millioner kroner i 2019 til 388 millioner kroner i fjor.
Men det har hele tiden vært vår førsteprioritet å få landet til å gå rundt; en lærer, en student, en husholdning, et munnbind, og en lastebil av gangen. Kimberly Mathisen, Microsoft
– Det har vært et sterkt år finansielt. Vi er fornøyd med veksten vi har hatt de siste par årene. Vi har også gjennomført en regnskapsmessig endring der Microsoft Norge i større grad selger produkter og tjenester direkte til lokale kunder og partnere i det norske markedet. Samtidig øker vi markedsandelen, sier Mathisen.
Digital “nødhjelp” til helse og utdannelse
Hun forteller at selskapets fokus det siste året har vært å hjelpe andre til å bli mer digitale.
– Når verden måtte bli digital, var de første som trengte vår hjelp helt klart lærerne i skolen, og helsesystemet. Det var en type “first response” vi måtte bistå med. Det var enestående. Det var ikke enkelt fra et teknologi- og skaleringsperspektiv, eller fra et respons-perspektiv, å være der vi måtte være. Men det har hele tiden vært vår førsteprioritet å få landet til å gå rundt; en lærer, en student, en husholdning, et munnbind, og en lastebil av gangen, sier Microsoft Norge-sjefen.
Selv om Microsoft, sammenlignet med mange andre organisasjoner, var forberedt på pandemien med tanke på digital infrastruktur og IT-sikkerhet, var det ikke bare enkelt å gjøre “absolutt alt” digitalt for en kundebase som var vant til å se IT-selskapets representanter på kontorene sine, ifølge Mathisen.
– Vi hadde et godt utgangspunkt som selskap, og var kanskje et av de mest privilegerte i verden til å bli digitale. Men likevel var det utfordrende å få våre 650 ansatte i Norge heldigitale.
Lært mye: Kimberly Mathisen, adm. dir. i Microsoft Norge, sier hun har lært mye om det å være leder under pandemien, og hvordan folk ønsker å jobbe når pandemien er over. – Responsen fra mennesker verden over er helt tydelig; folk vil ha hybride løsninger og fleksibilitet. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
– Vi har alle flere møter
I likhet med mange andre bedrifter måtte IT-selskapet tilpasse seg den nye hverdagen.
– Vi har lært mye om hva vi trenger for å jobbe fokusert, hvordan hormonene i kroppen vår fungerer, og hvor viktig det er å ta pauser og få folk bort fra kontorplassen.
Mathisen forteller at de blant annet har oppdaget såkalte walk and talk-møter, og mange har tatt Teams-møter på reise. De har også måttet sette grenser for jobbing på nettene.