Det er mulig å skimte lys i enden av tunnelen. Ikke bare er våren i ferd med å melde sin ankomst, i skrivende stund virker Covid-19-viruset å være på vikende front her hjemme. Med lavere smitte i samfunnet, færre coronapasienter på sykehusene og stadig flere vaksinert kan tiden for nedstengning være i ferd med å gå mot slutten.
Hvordan ser det ut, der fremme i dagslyset? Pandemien har naturligvis satt spor, både på godt og vondt. I tillegg er en rekke megatrender i spill, og flere av disse har tatt kvantesprang mens verden har bekjempet viruset.
Kapital har i denne artikkelserien spurt 15 fremoverlente og innovasjonsvillige aktører på ulike felt om hva som rører seg innenfor deres respektive bransjer. Målet har vært å kunne gi et innblikk i fremtiden, i en verden post corona. Under kan du trykke på lenkene og lese om hva som er det siste nå, og hva som vil bli det nye i fremtiden, innen alt fra bank og energi til landbruk og sosiale medier.
Til tross for at flere av spørsmålene ekspertene har fått bryne seg på er likelydende, varierer svarene en god del. Men de fleste er enige om følgende: Verden kommer ikke til å bli den samme igjen.
De store trendene
Kjell A. Nordström, futurist og økonom: De globale megatrendene som er i spill har den gode doktoren døpt “Hot Matrix”, etter den berømte filmen. Tanken er at dette er noe stort vi mennesker ikke kan kontrollere, men som omslutter oss og bestemmer over våre liv. Ifølge Nordström har spesielt fire slike “Matrix-effekter” blitt fremskyndet under corona.
Bank og finans
Teknologi
Trond Riiber Knudsen, teknologiinvestor: – Vi skal ikke tilbake til det gamle slik vi levde før corona. Vi skal inn i en ny verden, som i langt større grad er digitalt og fysisk kombinert. Ingen kan ignorere den utviklingen som skjer, og alle bedrifter er nødt til å ha et sterkt fokus på teknologi og innovasjon fremover.
Betaling
Lasse Meholm, ansvarlig for DLT & Digital Asset i EY Tax & Law: – Penger er i ferd med å bli usynlige, en innbakt del av kjøpsopplevelsen. Amazon Go er et eksempel hvor kundene tar det de ønsker fra hyllene, fyller handlevognen og bare går – betalingen skjer automatisk når man passerer utgangsdøren. Jeg tror fremtiden er kontaktløs biometri, med ansiktsgjenkjenning, iris-scanning, stemme eller annet, slik de nå tester i Kina. Fysiske penger og tradisjonelle debet- og kredittkort er snart historie.
Energi
Jarand Rystad, grunnlegger og daglig leder i Rystad Energy: – Jeg tror at hele energisystemet vil være helt forandret i løpet av tre–fire tiår. De aktuelle energikildene er sol, vind, vann og geotermisk energi, samt litt gass som beredskap for lange og kalde vintre på den nordlige halvkule.
Helse
Lena Nymo Helli, daglig leder i Norway Health Tech: – Dette er bare starten. Fremover vil økt tilgang på, og bruk av, helsedata gi ytterligere innovasjon og gode helseteknologiløsninger for både forebygging, behandling og oppfølging. Uten tvil vil økt bruk av kunstig intelligens ha en effekt på bransjen.
Dagligvare
Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla: – Jeg tror vi vil se enda mer fokus på helserelaterte produkter, og at flere protein- og plantebaserte produkter vil bli lansert. Det blir også mer fokus på innovasjon som gjør hverdagen enklere eller bedre for forbrukeren, flere abonnementsordninger og mer personlig tilknytning til forbrukeren.
Landbruk
Pablo Barrera Lopez, konserndirektør i Yara: – Det er to store makro- og megatrender som berører vår industri globalt. Det ene er at vi må produsere nok sunn mat til en voksende befolkning. Samtidig gjør klimaendringene at maten må produseres på en mer bærekraftig måte. Mye av fokuset innen vår industri dreier seg om hvordan vi skal få til dette.
Hotell og reiseliv
Advokatbransjen
Merete Nygaard, grunnlegger og daglig leder i Lawbotics: – Det begynner å bli et stort gap mellom nisjeselskapenes moderne måte å utvikle en digital tjeneste rundt brukeren på, og de tradisjonelle advokatfirmaene, som så vidt har dyppet tåen i hva innovasjonsmetodikk kan tilby.
Medier
Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør i Schibsted News Media: – Det er gledelig at aviser som New York Times firedoblet antall digitale abonnenter i årene Trump var president. Men samtidig øker polariseringen i samfunnet. Falske nyheter er fortsatt en utfordring, men om vi som redaktørstyrte medier klarer å opprettholde tilliten til leserne våre, kan det gi oss et konkurransefortrinn.
Sosiale medier
Astrid Valen-Utvik, grunnlegger og eier av Valen-Utvik AS: – “Social Audio” fikk voldsom oppmerksomhet i forbindelse med lanseringen av Clubhouse, en app hvor folk snakker sammen live. Jeg vil si at konseptet sosial lyd for øyeblikket er den innovasjonen som kan komme til å forandre måten vi kommuniserer på.
Oppstartsbransjen
Karl-Axel Bauer, med-gründer og styreleder i Askeladden: – Jeg er ingen makroøkonom, og det er sikkert mange gode argumenter mot det som skjer i sentralbankene rundt omkring i verden nå, men med stadig færre alternativer til god avkastning hjelper det i alle tilfeller vårt felt. Samtidig bidrar det til en bedre verden i form av mer innovasjon.
Transport
Ketil Solvik-Olsen, daglig leder i Hydrolift Smart City Ferries: – Utviklingen i batteriteknologi vil redusere kostnadene og forbedre miljøregnskapet betydelig. Selv om jeg digger lyden av en klassisk V8-motor, så gir batteridrift vel så morsomme kjøreegenskaper. I tillegg fjerner det støy og lokale utslipp.
Klær og tekstil