– Dette har nå blitt mitt andre hjem. Som du ser, er det også innredet litt som en stue. Her kommer jeg til å tilbringe betydelig med tid fremover, gliser skreddermester Andreas Feet.
I flunkende nye lokaler på Aker Brygge spankulerer den velkledde herremannen mellom persiske tepper, bøker, retromøbler og nysydde skjorter. Hendene er foldet hvilende bak ryggen. I munnviken hviler et lurt smil. Et gjenkjennelig skue for de som kjenner Feet fra TV-serien Symesterskapet, som snart har gått fem år på NRK. Der har han hatt rollen som den strenge skredderen med falkeblikk på sømmene til nervøse deltagere. Alltid velkledd etter britisk inspirasjon. Nå skal han også bli kjøpmann.
Her skal han i utgangspunktet selge sine egne skjorter med merkelappen “Andreas Feet”, og etter hvert utvide sortimentet med britiske merkevarer i øvre prissjikt. Han stopper opp ved et strykebrett som ligger beleilig plassert i “stuen”.
– Akkurat nå har jeg kun et strykebrett, men det kommer mer skredderutstyr etter hvert. Men strykebrettet gjør i hvert fall at jeg kan stryke bukser og presse skjorter for kunder, om de ønsker det.
Andreas Feet
Han utdyper:
– Men målsøm kommer til å bli en større del av businessen etter hvert. Det er jo det jeg ønsker å bli mest kjent for.
I sømmene
Skreddersøm i Norge har i mange år vært et fremmedord – ofte forvekslet med enkle små butikker som filer nøklene dine, legger opp buksene eller renser skjortene dine for en billig penge. Mange av de som jobber der er kanskje skreddere, ofte kalt alteration tailors på engelsk, men de lager ikke dresser fra bunnen av. De justerer midjen eller ved ermene på en dressjakke. Høyst sannsynlig bruker de mesteparten av tiden på å legge opp jeans. Dette er ikke det samme som å være en skreddermester med bakgrunn fra Savile Row.
Feet er en av veldig få skreddermestere i Norge, og har brukt et snaut tiår på å lære fra mesterne i den kjente skreddergaten Savile Row i London. I denne gaten kreves som oftest 50–60 timer med håndarbeid for å lage en dressjakke. Prislappen starter ofte på rundt 50.000 kroner. Den unike kunnskapen i skreddergaten har trukket til seg reisende fra hele verden i over et århundre. Her har Feet holdt til i sine mest formative år.
– Det jeg raskt fikk lære og erfare, var hvor annerledes stemningen og kundeservicen var i forhold til det jeg hadde opplevd her hjemme. Som min sjef da forklarte meg: “Butikken skal være som et cocktail party, der alt er smooth, effortless og under kontroll til enhver tid, uansett hvor hektisk det blir.” Denne erfaringen har blitt med helt siden den tid. Opplevelsen er vel så viktig som produktet, forklarer Feet.
Kjendisskredderen forteller litt om sine første år hos Richard James. Skredderiet er et av de nyere i gaten og kjent for kunder som sir Elton John, sir Tom Jones, Mark Ronson, Roberto Valentino. De fleste som er interessert i skreddersøm eller herreekvipering kjenner godt til dette stedet. Enda bedre kjenner de kanskje til Huntsman & Sons, som skulle bli Feets neste arbeidsplass på Savile Row. Dette er et av de eldste og mest prominente skredderhusene i gaten. I senere tid har det kanskje blitt bedre kjent som skredderhuset fra filmen Kingsman: The Secret Service (2014), der Colin Firth og Samuel Jackson møtes i all diskresjon.
Det ærverdige skredderhuset som ble grunnlagt på midten av 1800-tallet, ble i 2013 kjøpt opp av hedgefond-kongen Pierre Philippe Alexandre Lagrange. I likhet med mange andre bygg i nærheten har Savile Row blitt et yndet sted for eiendomsinvesteringer. Deriblant har Oljefondet kjøpt en stor del eiendom rundt Savile Row. Dette er et stykke historie – noe av det ypperste Vesten har hatt å by på i snart 200 år.
– Det jeg husker best fra tiden hos Huntsman, er et frokostmøte med Pierre Lagrange. Siden Lagrange er veldig involvert i Huntsman, betydde det å jobbe tett sammen med ham og holde ham up to date. Dette frokostmøtet var spesielt fordi det var første gang vi var på tomannshånd, og jeg skulle presentere forskjellige leverandører for nettsiden. Jeg husker jeg var veldig nervøs.
Det er så klart ikke mitt mål at alle skal gå i dress eller blazer til enhver tid, men jeg synes likevel klassisk herrebekledning har et formål i forretningslivet som fortjener sin plass i markedet.Andreas Feet
Feet fortsetter:
– De som har møtt Lagrange, vil nok kjenne på hvor skarp, direkte og presis han er i språket sitt, og han vil omformulere spørsmålet om du ikke svarer akkurat på det han vil vite. Møtet ble begynnelsen på en bratt læringskurve av viktigheten av å være ærlig og presis, noe jeg synes er svært forfriskende, og noe jeg selv streber etter.
Engelsk åpning
Et lite stykke Storbritannia i Oslo. Nå skal Feet sette til livs den kunnskapen han har brukt et tiår på å erverve seg i London. Inspirasjonen er unektelig britisk. Dresskonseptet som lander i butikken om noen uker er utelukkende laget på britiske stoffer: Holland & Sherry og Fox Brothers.
– Får nok første prøvene neste uke. Jeg bruker kun britiske stoffer. Det er et britisk konsept. Jeg er jo fra Savile Row, så det må jo være britisk, gliser han.
Det er stor forskjell mellom britiske og italienske stoffer. Det er jo fire ganger så dyrt som et italiensk stoff i pris. Minst. Men det holder lenger.Andreas Feet
– Er ikke de italienske veveriene gode nok?
– Ja, det mener jeg de ikke er. Kundene har blitt forført over at alt skal være så mykt. Ja, det føles veldig deilig, men det holder ikke til bruk. Det er stor forskjell mellom britiske og italienske stoffer. Det er jo fire ganger så dyrt som et italiensk stoff i pris. Minst. Men det holder lenger.
Feet er forfriskende overbevisende om at stoffene fra verdens store tekstilnasjon, Italia, og merkelappen “Made in Italy” rett og slett ikke holder mål i lik grad som de engelske. Akkurat nå består sortimentet nesten bare av skjorter med merkelappen Andreas Feet, noen slips fra britiske Drake’s og et knippe japanske sko fra Miyagi Kogyo. Målet er en omsetning på 160.000 kroner måneden. Ifølge ham selv, sobert.
– Etter hvert kommer jeg nok til å ta inn flere merkevarer fra England også. Men da trenger jeg en businesspartner eller investor først.
– Hvordan er det egentlig å drive business på en formell stil i en verden som er så ekstremt casual i klesveien?
– Motiverende! Og uten tvil utfordrende. Det er så klart ikke mitt mål at alle skal gå i dress eller blazer til enhver tid, men jeg synes likevel klassisk herrebekledning har et formål i forretningslivet som fortjener sin plass i markedet. Det er også i den formelle verden jeg har min utdannelse og erfaring, og det gir derfor ekstra stor glede å kunne dele kunnskapen jeg har tilegnet meg med de som ønsker det, fortsetter skredderen.
Kapital fikk lov til å komme på besøk dagen før den offisielle åpningen. Ifølge ham selv var investeringen på godt under 100.000 kroner. En spesialdesignet dørmatte og et skilt over døren har han allikevel spandert på seg selv. “Andreas Feet” som det står påskrevet over inngangspartiet, er også navnet på butikken. Det er forfriskende og nærmest vågalt med et eget navn som merkevarenavn i 2022.