Tidligere i år fikk Gucci-eier François Pinault, som også blant annet eier auksjonshuset Christie’s, åpnet sitt museum La Bourse de Commerce – Pinault Collection i Paris. Da hadde luksuskonglomeratinvestoren, som ifølge det amerikanske businessbladet Forbes er god for 42 milliarder dollar, brukt nesten 200 millioner dollar og 20 år på å få på plass museet som skal vise samtidskunst, egen og innlånt. Fra før hadde han blant annet oppført to museer i Venezia.
Det er ikke mer enn syv år siden at verdens tredje rikeste mann, Bernard Arnault, kunne smykke seg med kunstmuseumsdelen av Fondation Louis Vuitton, som også ligger i Paris. Nå utvider storeieren i LVMH, som opererer i samme bransje som Pinault, og med formue på 150 milliarder dollar, og rival av sistnevnte både innen business og kunstsamling, med et bygg i nærheten, La Maison LVMH/Arts, Talents, Patrimonie, men som er forsinket.
Også norsk fenomen
Det at rike samler på kunst er ikke noe nytt. Men at de også oppfører bygg eller anlegger parker, er en ny og tiltagende trend. Antallet som lager visningssteder for kunst i en eller annen form, er sterkt økende – også i Norge.
I september omtalte The Art Newspaper en bok som heter The Rise and Rise of the Private Art Museum, skrevet av Georgina Adam. Som illustrasjon til saken, hadde avisen funnet frem et bilde av The Twist, ja, nettopp den norske investor og kunstsamleren Christen Sveaas’ nye museumsbygg på Kistefos, og som åpnet i 2019.
En rask titt på Kapitals oversikt over Norges 400 rikeste viser at det er mer enn en håndfull som har bladd opp for og står bak steder som viser kunst – eller har planer om å gjøre det i nær fremtid i en eller annen form. Vi nevner i rask og alfabetisk rekkefølge Per Grieg sr., Carl Otto Løvenskiold, Harald Møller, Petter Olsen, Reitan -familien ved Ole Robert, Christian Ringnes, Olav Nils Sunde, nevnte Christen Sveaas og Nicolai Tangen. Se også tabell.
Brukt arv
– Det er jo fantastisk at så mange formuende bruker penger på visningssteder for kunst, uttalte nylig en sentralt plassert kilde i bransjen til Kapital.
– Ta nå bare Kjell Erik Killi-Olsen, som har forvaltet arven sin godt ved siden av å være kunstner, og som nå har åpnet kunsthus i Trondheim. Det er jo ikke lenge siden Petter Olsen åpnet Ramme gård og brukte betydelig av sin arv på det stedet, sier vedkommende.
Sistnevnte Olsen har solgt Munch-malerier på auksjon for et tresifret millionbeløp over noen år, i tillegg til det mye omtalte “Skrik”-salget i 2012 for over 100 millioner dollar, og det har blitt spekulert i om pengene har blitt brukt til å finansiere Ramme gård. Også dette kunstprosjektet ble betydelig forsinket. Det åpnet på en søndag i oktober med utstillingen “Munch by the Fjord Work and Leisure”. Flere formuende og sentrale museumsfolk sto på gjestelisten den dagen.
Var på Kapitals liste
Trønderen og kunstneren Killi-Olsen var tidligere med på listen over Norges 400 rikeste. I 2003 var han oppført med en formue på 180 millioner kroner og havnet på en 360. plass på listen. Da skrev vi: “Tjener godt på bred etterspørsel av hans kunst, men forvalter i tillegg en solid eiendomsportefølje samt eierandel i Farveringen”. Året etter falt han ut.
Det betyr selvfølgelig ikke at Killi-Olsen har blitt pengelens. I år måtte man eksempelvis være god for en milliard kroner for å komme med i Kapitals oversikt. Trønderen har i mange år bodd i utlandet, blant annet i et slott i Frankrike. På en utstilling han hadde i Oslo for endel år siden, spanderte han fly på venner i fjern og nær for å få dem til å komme på det som ble tidenes åpning.
I 2016 kjøpte han en gammel gård i Vågå og flyttet hjem. Han har også et hus i Trondheim. For tre år siden sto Killi-Olsen oppført med en skattelignet formue på 145 millioner kroner, mens den året etter var 117.
Nå har Killi-Olsen brukt nesten 200 millioner kroner på kunsthuset Kjøpmannsgata Ung Kunst, forkortet K.U.K eller K-U-K., hvor av rundt 20 forsvant til arkeologiske utgravinger underveis.
Backe unge kunstnere
Nettopp uttalen av navnet på kunsthuset ble en utfordring for dronning Sonja da hun foretok den offisielle åpningen fredag 19. november, noe som er gjengitt i flere medier. I likhet med Sveaas hadde Killi-Olsen fått den kunstinteresserte dronningen til å åpne Trondheims nye og store kunststue.
Kunsthuset skal både vise unge kunstnere, tilby verksted til kunstnere, samarbeide med Kunstakademiet i byen og andre institusjoner i regionen. I tillegg selges kunst, blant annet Killi-Olsens egen.
Huset er på 4.000 kvadratmeter og har ti utstillingsrom samt en skulpturpark på taket. Den første, store utstillingen er kuratert, eller laget, av danske Rhea Dall og den meritterte dansk-norske kunstnerduoen Elmgreen & Dragset. Utstillingen er kalt “Det er bare en fase”. 29 kunstverk signert kunstnere fra hele verden og som spenner over en fase på 100 år vises nå, blant annet verk av Hannah Ryggen, Yngve Holen og Isa Genzken. Utstillingen står til 13. februar.
Som en rockestjerne
Killi-Olsen hadde flere åpninger. Kapital deltok om kvelden etter at dronningen hadde vært på besøk tidligere på dagen. Utenfor var det rigget et stort telt til garderobe, med rød løper, og det tok ikke lang tid før vi fikk et glass i hånden og en bekjent hvisket oss i øret at hele borgerskapet i byen var på plass.
Litt forsinket entret Killi-Olsen scenen iført grå dress og solbriller, som en rockestjerne. Han takket støttespillerne og håpet på godt samarbeid mellom alle kunstinstitusjoner i bartebyen, så vel private som de offentlige.
– Jeg vil oppfordre alle dere her til å støtte kunsten, sa han fra scenen på fintrøndersk.
Jeg vil oppfordre alle dere her til å støtte kunsten. Dere kjøper aksjer og putter penger i så mye rart.Kjell Erik Killi-Olsen
– Dere kjøper aksjer og putter penger i så mye rart. Kom hit og se en utstilling og kjøp noe kunst. Det koster lite i forhold til det dere bruker på biler og klær, sa han før han takket hjertelig en gang til.
Deretter fulgte musikalske innslag, før daglig leder Elisabeth Høsflot Klæbo tok ordet. For lesere som kjenner igjen navnet, hun er moren til langrennsstjernen Johannes Høsflot Klæbo, som både har OL-gull og verdensmestertitler på premiehyllen.
– Ideen til K.U.K. startet for flere tiår siden inne i hodet til Kjell Erik, sa Høsflot Klæbo. – Han ville gjøre mer for de unge kunstnerne i byen som det ikke er nok visningssteder for her. Det er et modig og generøst valg. Han har bygget akkurat det han mente byen manglet. Vi takker styret som har vært med og fulgt opp drømmen, sa hun.
I null om fem år
I etterkant av åpningen forteller Høsflot Klæbo til Kapital at over 2.000 var innom åpningshelgen.
– Det har vært en fantastisk åpning, og vi er både rørt og stolt over mottagelsen vi har fått. Det er ekstra gledelig å se at ulike grupper i befolkningen har besøkt oss. Huset har kostet opp imot 200 millioner kroner, og hele dette beløpet har Kjell Erik løftet, forteller hun.
Huset har kostet opp imot 200 millioner kroner, og hele dette beløpet har Kjell Erik løftet.Elisabeth Høsflot Klæbo, daglig leder K.U.K.
Høsflot Klæbo sier videre at det er budsjettert med at driften skal gå i null i løpet av en femårs periode.
– De store inntektsdriverne er salg av kunst og sponsorsamarbeid. Noen av verkene på utstillingen er til salgs, men langt ifra alle. Noe er innlån fra andre institusjoner. Vi har en butikk og et showroom hvor verkene er uavhengig av utstillingen, og her er selvfølgelig alt til salg.
– Hvor mye kunst er solgt til nå i kroner og øre?
– Det har vi ikke helt oversikt over ennå, avslutter hun.
Over en halv mrd. fra Ringnes
Eiendomsinvestor Christian Ringnes står bak skulpturparken på Ekeberg, som åpnet i 2012. Han fortalte nylig til podcasten Kunstpraten, som lages av undertegnede og Finansavisen-journalist Margrethe Hegnar, at han nå har brukt over en halv milliard kroner på parken, hvor det nå er plassert ut over 40 skulpturer.
Ringnes fortalte også at en av de mest populære skulpturene er “Dilemma”, som er laget av nettopp Elmgreen & Dragset, som nå har hatt en finger med i å lage utstillingen i Trondheim.
På Bærums verk, i nettopp Bærum, har skog- og trelastbutikkeier Carl Otto Løvenskiold og hans kone Lise etablert en annen skulpturpark. I august ble en ny skulptur av Bjarne Melgaard avduket.
Sveaas har som kjent både bygget museum og plassert ut en rekke skulpturer på Kistefos på Jevnaker, hvor han har bladd opp et tresifret millionbeløp.
Hans Rasmus Astrup, som forlot moder jord tidligere i år, er alle private museers far i Norge i nyere tid. Han har vært en stor inspirasjon for de fleste, store kunstsamlere. Allerede på 1990-tallet åpnet Astrup museum i Kvadraturen. Astrup Fearnley Museet flyttet til det nye bygget på Tjuvholmen i 2012, og også da åpnet dronning Sonja. Skulpturene rundt museet er eid av Selvaag-familien.
Grieg og Sunde
I 2011 åpnet kunst- og kultursenteret Oseana i Os som Per Grieg sr. står bak, far til de fire Grieg-barna som nå holder i familiens dynasti i Bergen. Han begynte å samle i det små, og fikk etter hvert en omfattende samling som inneholder sentrale navn som I.C. Dahl, Harriet Backer, Edvard Munch, Peder Balke, Nikolai Astrup, Inger Sitter, Ole Jørgen Ness og Kjell Erik Killi-Olsen i det som heter Griegsamlingen. Disse vises nå i Oseana i tillegg til andre kunstutstillinger.
For to år siden åpnet et galleri i Oslo.
– Jeg håper dette blir et multikulturelt kultursenter for gjemte og glemte kunstnere innen ulike sjangere, sier Color Line-eier Olav Nils Sunde, en av initiativtagerne bak nyåpnede TBS Gallery i Oslo, skrev Kapital det året.
Galleriet har fått navn etter initialene til Sundes fetter Tore Bjørn Skjølsvik, som er kunstner. I en gammel murvilla i Homansbyen i Oslo er det nå laget galleri, atelier og bolig til den 13 år eldre fetteren som i mange år knapt hadde til salt i maten. I 2019 hadde Sunde brukt 20 millioner kroner på å pusse opp eiendomsmassen på over 500 kvadratmeter i et bygg han leier.
Nytt museum i Trondheim
Ole Magnus Reitan og hans ekskone Monica planlegger et nytt museum i den gamle postgården i Trondheim som etter planen skal åpne i 2023. Det året åpner også Kunstilo i Kristiansand, som en del av Sørlandets Kunstmuseum. Oljefondsjef Nicolai Tangen har gitt både cash og kunst til hjembyen, dog ikke uten bråk. Det er ikke hans private museum, men vi velger å nevne det likevel.
Kanskje får Oslo et fotomuseum før den tid? Møller-familien kjøpte det gamle hovedbiblioteket til Deichman og har signalisert at de ønsker å gjøre noe med foto. Harald Møller har en stor samling.