Lokalet er dobbelt så stort og ambisjonene måler 50 prosent vekst i antall besøkende når Oslo Watch Fair åpner dørene i Skur 13 på Filipstad fra 28. til 31. oktober. Det er to år siden sist luksusklokkeselgeren bød på en lignende klokkemesse i Oslo, og denne gang er alt større.
Store internasjonale klokkemesser har enten blitt avlyst eller digitalisert, og mange klokkeinteresserte er nå lystne på å ta en nærmere titt på nyheter og andre go’saker.
Vi tror Rolex-frelste og andre kan se en større helhet og hva mange merker har å by på.Joakim Bjerke
– Da Oslo åpnet opp igjen etter nedstengningen, var det nesten litt euforisk stemning både i gatene og i våre filialer. Jeg tror mange har sittet på nettet og kikket og syntes det var deilig å komme inn og få se på varene fysisk. Nå merker vi godt trykk både på telefon, e-post og ved fysisk oppmøte. Så pandemien har på ingen måte lagt noen demper på klokkeinteressen, sier Joakim Bjerke, administrasjonsdirektør i Urmaker Bjerke og sønn av eier og adm. dir., Halvor Bjerke.
Sammen driver de Norges klart ledende urmaker innenfor mekaniske klokker, der salget av sveitsiske Rolex utgjør en stor del av omsetningen. I høst samler selskapet 19 eksklusive klokkemerker på ett gulv. Det innebærer en sjelden anledning til å se et bredt utvalg av klokker man enten drømmer om, eller vurderer å sette seg på venteliste for. Enkelte klokker vil det også være mulig å kjøpe på messen.
– Er motivasjonen også å avlede det umettelige Rolex-suget og selge litt annet også?
– Ja, det er nok i hvert fall konsekvensen. Vi opplever jo en veldig god klokkeinteresse i Norge, og en slik messe er en mulighet for å få vist frem det man ikke ser så ofte. Vi tror Rolex-frelste og andre kan se en større helhet og hva mange merker har å by på. Rolex er representert på messen og viser frem mange klokker de også, så det er sikkert mange som blir Rolex-frelste der, svarer Joakim Bjerke. At klokkeinteressen er stor i Norge bekreftes av statistikken fra leverandørenes nettsider og Urmaker Bjerkes omsetning i de senere år. Joakim Bjerke anslår at tre tusen mennesker vil besøke messen i løpet av fire dager og betale rundt 250 kroner pr.
hode.
– Ikke dårlig at folk betaler såpass for å få se vareutvalget deres?
– Nei, vi håper og tror at messen også har flere elementer som gjør det verdt å ta turen. Billettprisen er en liten barriere for å fange de som faktisk er klokkeinteressert, og for å unngå tilfeldig forbipasserende, sier Bjerke.
– Dere leier 2.500 kvadratmeter, dobbelt så stort areal som i fjor, er det også av hensyn til smittevern?
– Det er aldri lett å vite hvordan smittevernsregler er på ethvert tidspunkt, men vi har fått et stort område og skal slippe inn publikum puljevis for å få spredt folk utover i lokalet. I tillegg får vi bedre plass til tilleggstjenester, avslutter Bjerke.