– Mitt livsmotto er å ha det gøy, sier administrerende direktør i Kid , Anders Fjeld, på spørsmål om hva hans viktigste oppgave er som sjef i det børsnoterte selskapet.
Asker-mannen, som sier han er fornøyd med Kids “steikje fine marginer”, har gjennom en lang karriere i retail blitt lovpriset av tungvektere i bransjen som XXL-gründer Øivind Tidemandsen og Kid-eier Bjørn Rune Gjelsten.
Er oppskriften bak suksessen virkelig bare å ha det gøy?
– Det viktigste jeg gjør, er å sørge for at folk har det bra. Jeg har en grunnleggende tro på at hvis folk trives og har det gøy på jobb – så presterer de bedre, sier Kid-sjefen, som også vil ha det moro utenom jobb, og ikke er redd for å endre på det som trengs for å sikre at han lever opp til livsmottoet sitt.
Det aller meste av det jeg omgir meg med kan jeg bytte ut. Jeg kan ikke bytte ut barna mine, men jeg kan bytte ut venner, jobben og kona.Anders Fjeld, adm. dir. i Kid
– Det aller meste av det jeg omgir meg med kan jeg bytte ut, hvis jeg ikke lykkes med å ha det gøy. Jeg kan ikke bytte ut barna mine, men jeg kan bytte ut venner, jobben og kona, sier Fjeld lattermildt, og påpeker at han selvsagt ikke har planer om å bytte ut hverken venner eller kone – men sår likevel ingen tvil om at han setter pris på litt humor i hverdagen.
– Det kan hende jeg legger en tegnestift på stolen din. Det er lov å tulle med meg også. Jeg tar ikke ting så høytidelig, sier toppsjefen, og forteller at han rett før møtet med Kapital opptrådte med både sang og dans på videokonferanse i forbindelse med en kollegas bursdag – noe han for øvrig måtte gjøre to ganger da han litt for sent oppdaget at mikrofonen var på mute.
– Vi må delta i dugnaden
Da Kapital intervjuet Kid-sjefen i januar, satt han mutters alene på hovedkontoret i Lier, mens kollegene hans var på hjemmekontor. 38 butikker måtte nylig stenge dørene, og 300 ansatte er permittert grunnet utbrudd av den britiske coronavirus-mutasjonen i Nordre Follo.
– Hvordan er det å lede Kid, et børsnotert selskap verdt 3,3 milliarder kroner, akkurat nå?
– Jo høyere opp i hierarkiet du kommer, jo mer alene er du. Det hviler et betydelig ansvar på skuldrene – og det kan jeg ikke klage på fordi jeg har valgt det selv – men det er en realitet man må forholde seg til. Du er ansiktet utad den dagen det går bra, men også den dagen det ikke går så bra. Man må ha et forhold til det, for det kan være ganske tøft når det blåser litt, sier Fjeld.
Og akkurat nå blåser det kanskje opp til frisk bris. For å permittere 300 ansatte er det nok få ledere som har på ønskelisten sin.
– Det er sikkert en toppleder-klisjé, men jeg vil starte med å takke og skryte av de ansatte. Vi hadde en runde i vår da vi måtte permittere. Vi lærte mye av det. Vi opplever forståelse for at vi må delta i dugnaden.
– Hva sier tillitsvalgte og fagforeningen når du går til så drastiske grep?
– De forstår hvorfor. Dette er en utfordring for hele handelen, og ikke bare handel isolert sett, men også tjenesteytelse tilknyttet handel. Heldigvis har vi gode permitteringsordninger i Norge, sier 45-åringen som er oppvokst i Asker, men har tilbragt sitt voksne liv i hovedstaden.
– Lønnsomt oppkjøp
Mye tid i hjemmet har gjort interiørkjeden Kid til en coronavinner, og i skrivende stund er aksjen opp 75 prosent på ett år.
For 2020 sett under ett økte omsetningen med 9,3 prosent til nærmere tre milliarder kroner. De siste oppdaterte Kid-tallene kommer 17. februar.
Men at Kid har vært en børsrakett under pandemien tar toppsjefen med knusende ro.
– Som leder av Kid er jeg ikke opptatt av hva aksjekursen burde vært, men jeg er opptatt av hvordan vi driver, og så vil markedet prise oss rettferdig. Det er min holdning. Skulle jeg drevet kortsiktig for å få opp kursen ti kroner, da hadde vi blitt slukt til slutt. Vi tenker langsiktig i alt vi gjør, sier Fjeld.
Han tror hovedgrunnen til at folk satser på Kid er at de har “tillit til selskapet”.
– Vi har lykkes godt i Norge, og skapt fantastisk lønnsomhet og vekst der andre retailselskaper har slitt. Vi har også gjort et oppkjøp i Norden med Hemtex, som vi fikk til en attraktiv pris, og som har vist seg å være et skup som gir både fremtidig vekstmulighet, og veldig god inntjening. Det har vært et lønnsomt kjøp for oss, sier Fjeld.
I tillegg til 147 butikker i Norge har Kid nå også 117 Hemtex-butikker i Sverige, ni i Finland og fem i Estland. Gruppen har doblet omsetningen på to år, fra 1,5 milliarder kroner i 2018 til altså tre milliarder kroner i fjor.
Anders Fjeld (45)
Aktuell fordi: Som toppsjef i Kid leder han en av coronapandemiens børsraketter.
Beste investering: En ferietur til Karibien med kona. Den ga grunnlag for arbeid som igjen ga god avkastning.
Dårligste investering: For endel år siden investerte jeg i både Seadrill og REC. Begge kunne vært gode investeringer, men endte veldig dårlig da jeg ventet for lenge på den siste krona.
Best på: Skape engasjement og bidra til gode beslutninger.
Dårligst til: Jeg er nok litt utålmodig. Det gjør at jeg må anstrenge meg for å tilpasse meg i noen situasjoner.
Viktigste milepæl: Kids oppkjøp av Hemtex mai 2019. Et norsk retailselskap tar en “Kjerringa mot strømmen”. Svenskene har eksportert en rekke suksesser innenfor handel til Norge, nå går vi motsatt vei, og oppkjøpet har blitt en suksess.
Min hverdag: Hverdagen i det siste har vært litt annerledes. Ingen reising og en stor del av arbeidstiden tilbringes på hjemmekontoret blant Spiderman-figurer og Manchester United-effekter på min yngste sønns soverom. Normalt starter arbeidsdagen klokken åtte og varer til jeg reiser hjem – noen ganger sent, andre ganger til normal tid. I størst mulig grad forsøker jeg å spise middag med familien, det hender nok at de må vente litt slik at jeg kan være med. Rollen gjør at man er tilgjengelig hele tiden, noe jeg trives med. Kvelden går med til en kombinasjon av jobb og familie. I helgen forsøker jeg i størst mulig grad å koble ut og være pappa og ektemann.
Har ikke hastverk
– Er dere sultne på å kjøpe opp andre bedrifter?
– Vi er opptatt av å drive et godt selskap, og så er det eierne som må vurdere det. Det jeg kan si, er at oppkjøpet av Hemtex har vært en ny æra for Kid. Vi er en av få retailere fra Norge som lykkes i Sverige. Det pleier å gå andre veien. Det har gitt oss kompetanse som gjør at skulle det rette oppkjøpscaset komme, har vi den erfaringen som gjør at vi kan være interessert i å se på det. Men det er viktig å understreke at vi ikke har hastverk. Vi skal ikke kjøpe for å kjøpe, men vi har bevist at vi kan vurdere det hvis muligheten byr seg, sier Fjeld, og legger til: – Var ikke det litt fint å få med? En kjedelig CEO ville sagt “ingen kommentar”. Nå må du bare skrive det slik at jeg ikke får fengsel da, humrer Kid-sjefen, som selv har 90.000 aksjer i selskapet.
Oppkjøpet av Hemtex har vært en ny æra for Kid. Vi er en av få retailere fra Norge som lykkes i Sverige.Anders Fjeld, adm. dir. i Kid
– Ingen har kjøpt så mye gardiner som han
Det er Bjørn Rune Gjelsten som er majoritetseier i Kid. Han er Norges 14. rikeste, med en estimert formue på 13,5 milliarder kroner på Kapitals liste over Norges 400 rikeste i 2020. Gjelsten solgte fem millioner Kid-aksjer for totalt 325 millioner kroner i fjor gjennom selskapet Gjelsten Holding, men satt etter salget igjen med drøyt ti millioner aksjer, og er dermed fortsatt største eier med en andel på 25 prosent.
– Hva er det Bjørn Rune Gjelsten kan om gardiner og badehåndklær som gjør ham til en så god eier av Kid?
Det er ingen som har kjøpt så mye gardiner som det han har gjort. Han kjøpte jo hele Kid.Anders Fjeld, adm. dir. i Kid, om majoritetseier Bjørn Rune Gjelsten
– Det er ingen som har kjøpt så mye gardiner som det han har gjort. Han kjøpte jo hele Kid, sier Fjeld og ler. – I min rolle er det behagelig å ha Gjelsten-selskapet i ryggen. Bjørn Rune er veldig dyktig, og han har også et veldig godt team. Vi har ikke press på å maksimere verdier på kort tid. Og hvis jeg ringer og spør om hjelp fra Gjelsten Holding – og det gjør jeg rett som det er – da får jeg mye hjelp og ingen faktura. De skaper verdier for alle aksjonærer i Kid gjennom den støtten vi får daglig. At Gjelsten Holding er aksjonær er et kvalitetstegn, og til veldig god hjelp, støtte og kanskje også kontroll. De kan mye om butikk, samtidig som de er hyggelige mennesker.
Kortvarig karriere i Danmark
Men her kan man kanskje beskylde Fjeld for å være litt beskjeden. For er det noen som kan butikk, er det vel han? 45-åringen startet karrieren sin i retail rett etter en treårig bachelor i økonomi på BI i Oslo. Det begynte med jobb i Elkjøp, et selskap hvor han ble værende i snaut fem år og jobbet sammen med blant andre XXL-gründer Øivind Tidemandsen.
– Jeg handlet mye på Elkjøp, men fikk ikke servicen jeg forventet. Jeg var nysgjerrig på hvorfor jeg handlet der selv om jeg ikke var fornøyd. Det var grunnlaget for å søke den jobben, forteller Fjeld.
Etter noen få måneder som innkjøpsassistent i Elkjøp sendte Tidemandsen, da nummer to i Elkjøp-konsernet, Fjeld til Danmark for å jobbe som salgssjef for hvitevarer og småelektrisk.
Kid-sjefen forteller at han fikk mange gode erfaringer, spesielt språkmessige, som han tok med seg hjem igjen.
Jeg pleier å si den dag i dag at Danmark er et fantastisk land å feriere i, men hvis du ikke vet hvordan de opererer i business, så skal du ikke dra dit for å jobbe.Anders Fjeld, adm. dir. i Kid
– Jeg pleier å si den dag i dag at Danmark er et fantastisk land å feriere i, men hvis du ikke vet hvordan de opererer i business, så skal du ikke dra dit for å jobbe. Det er ikke snakk om hvorvidt kniven står i ryggen din, men hvor i ryggen den sitter, sier Fjeld lattermildt, og sikter til et noe røffere businessmiljø i nabolandet i sør.
Hentet av Tidemandsen til XXL
Han skulle egentlig bli fire år i Danmark, men ble hentet hjem etter ett år.
Elkjøp ble etter hvert kjøpt opp, og Tidemandsen og broren startet som kjent sportsutstyrskjeden XXL i 2000.
– Noen få måneder etter at butikken i Oslo sentrum åpnet, ringte de meg og spurte om det var mer morsomt med fiskestang enn med ladyshave – og sånn havnet jeg i XXL, sier Fjeld, som forklarer at friluftsliv, fiske og jakt er en viktig del av hvem han er.
Noen få måneder etter at butikken i Oslo sentrum åpnet ringte de meg og spurte om det var mer morsomt med fiskestang enn med ladyshave – og sånn havnet jeg i XXL.Anders Fjeld, adm. dir. i Kid
Fjeld var blant XXLs aller første ansatte.
– Jeg pleier å si at jeg hadde 14 og et halvt år i medvind i XXL. Det siste halvannet året var litt annerledes, og jeg lærte mye av utfordringene. Men etter 16 år på samme plass tenkte jeg: “Ok, Anders. Du nærmer deg midten av 40-årene. Nå må du bestemme deg om du skal jobbe her hele livet eller om du vil gjøre noe annet.”
Etter at Fjeld konkluderte med at han ville gjøre noe annet, fikk han “ganske tilfeldig en telefon” som banet veien til Kid.
– Litt som å hoppe etter Wirkola
– Vi var på jakt etter en leder som kunne fylle Kjersti Hobøls store sko. Hun var en dyktig leder som hadde bygget Kid fra å være en konkurskandidat til over noen år å få selskapet på beina igjen. Vi visste det ville bli litt som å hoppe etter Wirkola, sier Bjørn Rune Gjelsten på telefon til Kapital.
Med det som utgangspunkt var det høye krav til en ny Kid-sjef, og Gjelsten forteller at de ble presentert for mange gode kandidater i prosessen.
– Da jeg møtte Anders, likte jeg ham umiddelbart. Vi hadde god kjemi, og jeg fikk god magefølelse – og det er like viktig som mye annet. Jeg likte også at han hadde gått livets skole i XXL. For livets skole er en viktig skole. I tillegg hadde han et godt humør, var positiv og hadde mye energi og pågangsmot. Jeg forstod også ganske raskt at han hadde kremmerånd, noe som er viktig å ha i bunn når man skal være kjøpmann. Vi følte også at han kunne være en god teamspiller, noe som trengs for å bli en god leder, sier Gjelsten.
Og det var nettopp Fjelds kremmerånd, erfaring fra livets skole og teamspirit som bidro til at han fikk jobben, ifølge Gjelsten, som sier han ikke er skuffet.
– Det første inntrykket vi fikk gjennom et par møter med Anders viste seg å være helt riktig. Jeg kommer ikke på noe negativt med ham, sier Gjelsten og ler. – For å oppsummere – han har fylt de store skoene til Kjersti.
Kremmere i generasjoner
Kremmerånden Gjelsten nevner, fikk Fjeld tilsynelatende inn med morsmelken. Han kommer nemlig fra en familie som i flere generasjoner har drevet med import av godteri.
– Rundt middagsbordet var det mye snakk om kjøp og salg av kjærlighet og sukkertøy. Å være kremmer ligger i blodet mitt. Jeg er stolt av å være kremmer, sier Kid-sjefen.
Å være kremmer ligger i blodet mitt. Jeg er stolt av å være kremmer.Anders Fjeld, adm. dir. i Kid
Han fikk god erfaring av å jobbe både på lager og butikk i familiebedriften.
– Jeg husker godt en gang jeg stod og pakket varer på lageret, og så ringte faren min og ba meg komme på kontoret. Der sto det 25 bokser med et halvt kilo godteri av ulik sort i hver boks. Han sa: “Anders, nå skal du smake på sukkertøyet og plukke ut de syv beste”, minnes Fjeld.
Det beste godteriet unggutten fant, skulle selskapet nemlig lage en posemiks av og selge videre til dagligvare- og kiosk-butikker.
– Problemet var bare at da jeg begynte å smake på sukkertøyet, var det så godt. Da ble det fort at jeg spiste både en, to og tre av samme type. Det endte med at ingenting av innholdet i de ti siste boksene kom med, for da var jeg blitt kvalm.
Sett i ettertid tror ikke toppsjefen det nødvendigvis var den beste måten å bestemme posens innhold på.
– Det ble mer som en loddtrekning enn en god markedsundersøkelse. Det er kanskje også en forklaring på hvorfor jeg aldri ble en god skihopper. Alt det godteriet gjør noe med vekta, sier Fjeld og ler.
Det er kanskje også en forklaring på hvorfor jeg aldri ble en god skihopper. Alt det godteriet gjør noe med vekta.Anders Fjeld, adm. dir. i Kid
Vokser stadig
Men i dag fokuserer han mer på Kids vekt – og vekst – som han forklarer har vært todelt de siste par årene.
– Vi har vekst i de fire største produktkategoriene, som er puter og dyner, gardiner, sengetøy, og teknisk solskjerming, som blant annet er rullegardiner. Men vi har også vokst ved å legge til kompletterende varegrupper. Vi opererer i et marked som kanskje har totalt 40 milliarder kroner, hvor Kid har rundt 1,8 milliarder av disse. Vi jobber med å legge til nye varegrupper som vi i dag ikke har. Innenfor vårt område er det enormt mye å ta av.
Kid-sjefen er heller ikke særlig urolig for økt konkurranse fra ulike nettaktører.
– Det er ingenting i de historiske tallene som gjør oss bekymret. Vi er blant de største innen nettsalg av hjemmetekstil i Norden. Det betyr ikke at vi ikke følger nøye med og er ydmyke, men alt starter i Kid med at vi lager de produktene du har lyst på. De produktene vil du ikke kunne få andre steder. Vi sourcer alle varene våre selv. Vi er allerede der mange andre i retail prøver å gå. Vi har ingen importører og grossister, vi eier ingen fabrikker selv, men vi eier alt fra det shippes fra fabrikk til du handler det hos oss. Vi har full kontroll over hele verdikjeden.
– Steikje fine marginer
Og alt vareutvalget, det produseres utenlands.
– Tror du ikke forbrukerne vil ha mer kortreiste gardiner?
– Forbrukerne skal få akkurat det de vil ha. Men vi har foreløpig ikke sett en etterspørsel etter at våre varer skal være produsert i Norge. Dessverre er det heller ikke en stor industri her som foreløpig kan konkurrere. Men hvis etterspørselen er der, så gjør vi gjerne det.
– For en del år siden hadde Kid slagordet “steikje fine gardiner”. Hvordan skal Kid få “steikje fine marginer”?
– Vi har fremdeles veldig flotte gardiner, og vi har steikje fine marginer. Kid har historisk levert en margin i intervallet 60–62 prosent. Det har vi klart med medvind i markedet, og det har vi klart med motvind i markedet. Ingen tjener mer pr. omsatte krone enn Kid i retail. Det viser Virkes handelsrapport. Så steikje fine marginer, det har vi.
Vi har fremdeles veldig flotte gardiner, og vi har steikje fine marginer.Anders Fjeld, adm. dir. i Kid
– Er alt av håndklær, gardiner, og sengetøy hjemme hos deg fra Kid, eller tillates husholdningen å handle slike produkter andre steder?
– Der skal jeg være veldig klar. Husholdningen tillates IKKE å handle disse produktene andre steder. Men det er heldigvis ikke et problem, fordi det er favorittbutikken til både mor, kone og svigerinner. Men jeg synes det hadde blitt for ille å kaste ting jeg allerede har. Det har jeg ikke gjort. Men kona vet at det er skilsmissegrunn hvis hun nå handler de varene andre steder.